Pomiary KAS: Jakość powietrza w Wadowicach jest bardzo zła

Krakowski Alarm Smogowy zmierzył jakość powietrza, którym zimą oddychają mieszkańcy Wadowic. Stojąca w styczniu i lutym 2018 roku na placu Jana Pawła II stacja pomiarowa wykazała, że powietrze w tym mieście jest gorsze niż w odległym o 50 kilometrów Krakowie.

– Dla budowania świadomości społecznej problemu niezbędny jest dostęp do informacji na temat jakości powietrza w danej miejscowości. Wyniki badań ilościowych przeprowadzonych w Małopolsce wskazują, że świadomość ta jest znacznie niższa w mniejszych miastach i na wsiach niż w stolicy województwa. Wynika to między innymi z tego, że mieszkańcy mniejszych miejscowości nie mają dostępu do aparatury pomiarowej i po prostu nie wiedzą, jaka jest jakość powietrza w miejscu ich zamieszkania, a problem zanieczyszczenia powietrza kojarzą jedynie z Krakowem – napisali Damian Zięba i Anna Dworakowska w raporcie z przeprowadzonego badania.

Budowa świadomości wymaga prowadzenia pomiarów w różnych miejscowościach województwa. Dlatego Krakowski Alarm Smogowy od kilku lat sprawdza jakość powietrza tam, gdzie nie ma stacji państwowego monitoringu. Wadowice są jednym z takich miast. Stacja pomiarowa została tam zainstalowana 23 stycznia 2017 roku. Analiza wyników uzyskanych do 28 lutego 2018 roku pokazała, że jakość wadowickiego powietrza jest bardzo zła. Najbardziej obrazowe jest być może porównanie z Krakowem, gdzie – przynajmniej zimą – powietrze jest lepsze:

Wielokrotnie zarejestrowano przekroczenia norm pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. Analiza wykazała też wyraźną korelację między niskimi temperaturami, a pogarszaniem się jakości powietrza, co wskazuje, że jego główną przyczyną jest niska emisja z domowych urządzeń grzewczych.

Wadowice miały dołączyć do miast, które dysponują stałą stacją monitoringu jakości powietrza. Jednak tak się nie stanie, ponieważ niedawno Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął decyzję o anulowaniu konkursu i wycofaniu dofinansowania na zakup stacji.

Badania przeprowadzono w ramach projektu "Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze" LIFE14 IPE PL 021/LIFE IP MAŁOPOLSKA.”

Andrzej Guła, lider PAS, nominowany do nagrody Polskiej Rady Biznesu

W 7 edycji nagród Polskiej Rady Biznesu Andrzej Guła, lider PAS, nominowany został w kategorii działalność społeczna. Rozdanie nagród odbyło się 21 maja 208 r.

Do nagrody w kategorii działalność społeczna został nominowany został ponadto Paweł Cywinski z Fundacji Chebem i Solą, prowadzący portal uchodzcy.info, Weronika Paszewska, fundatorka Akcji Demokracja, zaangażowana w tworzenie społeczeństwa obywatelskiego oraz został Bartosz Pilitowski, założyciel i lider Fundacji Court Watch Polska.

– Dożyliśmy czasów, kiedy chodzenie w masce na twarzy jest dowodem zdrowego rozsądku – powiedział Piotr Kraśko, zapowiadając Andrzeja Gułę, lidera Polskiego Alarmu Smogowego. – W Polsce twarz smogu to twarz małych miasteczek. Działamy w sposób apartyjny, przyjęliśmy założenie, że będziemy rozmawiać z każdym od prawej strony do lewej. Polski Alarm Smogowy jest ruchem społecznym, który powstał w jednym celu – by rozwiązać problem smogu.

Podczas uroczystej gali, która dobyła się 21 maja 2018 roku w warszawskim Ufficio Primo. Nagrodę PRB im. Jana Kulczyka DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA został Bartosz Pilitowski, założyciel i lider Fundacji Court Watch Polska. Kapituła konkursu Nagrodą Specjalną PRB im. Jana Wejcherta uhonorowała ks. Adama Bonieckiego.

Nagrody Polskiej Rady Biznesu to najbardziej prestiżowe wyróżnienia przyznawane polskim przedsiębiorcom – zarówno biznesmenom, innowatorom, jak i działaczom społecznym. Spośród blisko 300 zgłoszonych z całej Polski w tym roku nominacji Kapituła Nagrody, w skład której wchodzą autorytety życia gospodarczego, naukowego, kulturalnego, a także członkowie rodzin Patronów Nagrodywyłoniła finalistów, a następnie laureatów. Wszyscy pozytywnie przeszli weryfikację firmy Euler Hermes, która jest Partnerem 7. edycji Nagrody PRB.

Mazowiecka Uchwała Antysmogowa – uchwalona, zapomniana

11 maja minęło 6 miesięcy od przyjęcia Uchwały Antysmogowej dla województwa mazowieckiego. Zapisy uchwały mówią o konieczności wymiany „kopciuchów” do końca 2022 roku. Okazuje się, że dzielnice Warszawy, poza nielicznymi wyjątkami, nie poinformowały mieszkańców o obowiązującym prawie.

Warszawa Bez Smogu, antysmogowa inicjatywa wchodząca w skład Polskiego Alarmu Smogowego zapytała urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy, w jaki sposób poinformowały mieszkańców o konieczności wymiany kotłów na paliwa stałe, wymaganej przez uchwałę antysmogową.

Dzielnice Wawer i Włochy wykazały się największą skutecznością w informowaniu – wraz z decyzją o podatku od nieruchomości mieszkańcy tych dzielnic otrzymali oficjalny list o założeniach uchwały antysmogowej.

Sześć dzielnic przekazało informacje o uchwale w gazetkach lokalnych lub podczas spotkań z mieszkańcami (Białołęka, Bielany, Mokotów, Rembertów, Wawer, Włochy), dzielnica Ursus powiadamia mieszkańców podczas kontroli urzędników w domach. Nieskutecznie działa 8 dzielnic, które ograniczyły się jedynie do umieszczenia informacji na stronie internetowej.

Najgorzej wypadły dzielnice: Śródmieście, Ochota, Praga Południe i Praga Północ – nie podjęły one żadnych samodzielnych działań informacyjnych.

„Już od 1 lipca, zgodnie z uchwałą antysmogową dla Mazowsza, nie będzie można palić w piecach i kominkach m.in. wilgotnym drewnem – mówi Monika Daniluk z Warszawy Bez Smogu – do końca 2022 roku każdy posiadacz kopciucha musi wymienić kocioł na nowoczesne urządzenie grzewcze. Na razie nie widzimy, by dzielnice powiadomiły w należyty sposób mieszkańców o obowiązującym prawie” – dodaje.

„W roku wyborczym, gdy smog jest ważnym punktem w programach wyborczych wszystkich partii, widać brak determinacji w realizacji konkretnych działań – powiedział Piotr Siergiej z WBS – za 6 tygodni zakazane będzie palenie wilgotnym drewnem, a urzędnicy nie docierają z informacją o tym fakcie! Kominki i piece są w każdej dzielnicy, smog powróci za kilka miesięcy, a władze dzielnic będą twierdziły, że podejmują działania w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Moim zdaniem informowanie o uchwale antysmogowej, z wyjątkiem dwóch dzielnic, w ogóle nie jest skuteczne.”

Warszawa Bez Smogu apeluje do władz dzielnic o zmianę nastawienia, licząc że w nadchodzącym sezonie smogowym nie będzie w Warszawie właściciela kopciucha czy kominka nieświadomego obowiązującego go prawa.

 

 

Izabeliński Alarm Smogowy

Izabeliński Alarm Smogowy to grupa aktywistów, którzy działają na rzecz poprawy jakości powietrza w gminie. Dążymy do tego, aby Izabelin był prawdziwie Zielonymi Płucami Warszawy…!  Walcząc o czystsze powietrze edukujemy młodszych i starszych mieszkańców oraz  dopingujemy lokalne władze do kompleksowego działania w tym zakresie.

Wejherowski Alarm Smogowy

Wejherowski Alarm Smogowy to najdynamiczniej rozwijający się alarm smogowy na Pomorzu. Edukujemy, współpracujemy, zgłaszamy trucicieli i wspólnie walczymy o czyste powietrze w naszym mieście. Działamy od stycznia 2018 r. na obszarze powiatu wejherowskiego.

Krakowski Alarm Smogowy razem z UM Kraków i Smogathonem w kampanii #NieDuś

Od 16 maja, na ulicach Krakowa pojawiły się zadymione, szaro-żółte billboardy i citylighty, na których widnieje ostrzeżenie w postaci żółtej kartki pokazanej tym mieszkańcom Krakowa, którzy ciągle jeszcze nie wymienili swoich pieców na proekologiczne.

Żółta kartka w kampanii #NieDuś informuje o nowym przepisie całkowicie zakazującym palenia drewnem i węglem po 1 września 2019 r., ostrzega przed dotkliwymi karami finansowymi za jego nieprzestrzeganie i zachęca do wymiany pieca na proekologiczny. Oprócz formatów outdoorowych, kampania jest realizowana także w lokalnej prasie, komunikacji miejskiej oraz w mediach społecznościowych.

Kampanię wspierają aktywiści z Krakowskiego Alarmu Smogowego i Smogathonu. – To pierwsza wspólna kampania Urzędu Miasta Krakowa i Krakowskiego Alarmu Smogowego. To ważne, że wspólnie informujemy o nieuchronności terminu wprowadzenia zakazu, o co apelowaliśmy od dłuższego czasu – zaznacza Anna Dworakowska z KAS. – Cieszę się, że Kraków od lat podejmuje tak stanowcze kroki w walce o czyste powietrze. Teraz czas, by mieszkańcy jeszcze intensywniej włączyli się w te działania z władzami miasta i województwa. Musimy dotrzeć do tej grupy krakowian, którzy nie są jeszcze przekonani do wymiany pieca – mówi Tomasz Groń ze Smogathonu.

Kampanię #NieDuś wsparli swoim udziałem m.in. Anna Dymna, Jerzy Stuhr, Grzegorz Turnau i prof. Janusz Skalski, którzy w spotach wideo wyrażają troskę o stan powierza w Krakowie i zwracają się bezpośrednio do mieszkańców miasta, którzy do tej pory nie dokonali wymiany pieca na proekologiczny, pokazując im żółtą kartkę i jednocześnie przestrzegając, że jest to już ostatnie ostrzeżenie.

Do udziału zostali także zaproszeni krakowscy blogerzy, vlogerzy i działacze społeczni, którzy w swoich kanałach społecznościowych publikują zdjęcia z żółtą kartką, oznaczając je hasztagiem #NieDuś. – Tą kampanią chcemy dotrzeć nie tylko do mieszkańców posiadających piec węglowy, ale i ich przyjaciół, rodzin, ludzi zaangażowanych, którzy mogą wpłynąć na ich postępowanie – zaznacza Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki UMK.

Kampania nieprzypadkowo jest realizowana właśnie teraz, ponieważ okres letni to najlepszy czas na to, by dokonać wymiany pieca. Co więcej, rok 2018 to ostatnia szansa na uzyskanie dotacji na wymianę pieca przyznawanych przez Gminę Miejską Kraków dzięki Programowi Ograniczenia Niskiej Emisji dla Miasta Krakowa. Za ideę kreatywną kampanii odpowiada krakowska agencja reklamowa Dziadek do orzechów. Akcja potrwa od 16 do 30 maja.

Najnowsze dane wskazują, że w Krakowie pozostaje obecnie szacunkowo ok. 9 tys. palenisk węglowych, a pod koniec roku powinna wynieść ok. 3 tys. – To ostatni rok, w którym mieszkańcy mogą ubiegać się o nawet 60-procentową dotację na wymianę pieca. Nie ma drugiego tak zaangażowanego w walkę ze smogiem miasta w Polsce jak Kraków. W mieście funkcjonuje nie tylko program osłonowy, ale i dodatkowa dotacja do 100 proc. dla osób najmniej zarabiających. Są także zespoły doradcze, rozmawiające z nieprzekonanymi krakowianami – mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza.

Zachęcamy do obejrzenia filmów, w których biorą udział Jerzy Stuhr   Grzegorz Turnau i Anna Dymna 

źródło: Magiczny Kraków

nesletter

Efektywna Polskanewsletter
maj 2018
Szanowni Państwo,
W ostatnich kilku latach sprawa jakoœci powietrza stała się jednym z najważniejszych tematów w polskiej debacie publicznej. To rzecz, o którš jako alarm smogowy zabiegaliœmy od lat i zaistnienie tej œwiadomoœci bardzo nas cieszy. Tym bardziej, że wraz z niš zaczęły pojawiać się także pierwsze rozwišzania oraz zmiany prawne, które sš niezbędne dla poprawy jakoœci polskiego powietrza. Widzšc wysyp informacji zwišzanych z tematem smogu i dostrzegajšc jak trudno jest je œledzić, a także oddzielać sprawy istotne od nieistotnych, zdecydowaliœmy się zaczšć przygotowywać krótki comiesięczny raport przeznaczony dla decydentów oraz liderów opinii, który zainteresowanym pozwoli „trzymać rękę na pulsie”. Wiedzšc, jak ważny jest Państwa czas, zdecydowaliœmy się na krótkie informacje, które w możliwie oszczędnej formie, przekażš jak najwięcej istotnych treœci.

Poniżej znajduje się pierwsze, majowe, wydanie raportu.
By otrzymywać kolejne wydania newslettera należy podać swój adres email poniżej:


Z poważaniem,
Andrzej Guła

czytaj
W Sejmie trwajš prace nad ustawš o systemie monitorowania i kontrolowania jakoœci paliw stałych
Proponowane przepisy sš niezwykle istotne dla poprawy jakoœci powietrza. Stanowiš też przełom, o który Polski Alarm Smogowy zabiega od wielu lat. Wejœcie w życie ustawy w proponowanym kształcie będzie oznaczać wprowadzenie œwiadectw jakoœci węgla oraz powstanie systemu kontroli, a także zakaz sprzedaży odpadu węglowego do gospodarstw domowych, co powinno w konsekwencji doprowadzić do zniknięcia z rynku mułów i flotokoncentratów. Pod koniec kwietnia projekt został jednogłoœnie przyjęty przez posłów z sejmowej Komisji Energetyki. Dla skutecznoœci nowych przepisów kluczowy będzie kształt przepisów wykonawczych do ustawy.

Więcej na stronie Polskiego Alarmu Smogowego:

czytaj
Polski Alarm Smogowy dokonał drugiej oceny realizacji rzšdowego programu Czyste Powietrze
Za najważniejszš zmianę „na plus” uznano dostrzeżenie problemu ubóstwa energetycznego i zwišzany z tym pilotaż programu SmogStop, który jest prowadzony w Skawinie. Jako największy zawód wskazano brak norm jakoœci dla sprzedawanego do gospodarstw domowych węgla oraz to jak przebiegajš prace nad ich wprowadzeniem. Dotšd w pełni zrealizowano jeden z 15 punktów programu. Status prac „zaawansowany” przyznano jednemu z punktów.

Pełnš ocenę prac rzšdu można znaleŸć na stronie www.polskabezsmogu.pl
Jej skrót w serwisie SmogLab.pl:

czytaj
Termo
Treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć
czytaj
8 maja zakończyły się konsultacje społeczne zmian w rozporzšdzeniu w sprawie wymagań dla kotłów na paliwa stałe. 
Pierwotne rozporzšdzenie zostało opublikowane we wrzeœniu ubiegłego roku, jednak okazało się, że producenci tzw. „kopciuchów” zaczęli wykorzystywać luki w nowych przepisach i niezgodne z wymogami urzšdzenia oferować jako kotły na biomasę lub służšce wyłšcznie do podgrzewania wody. To wymusiło uszczelnienie wymogów zapisanych w rozporzšdzeniu i wzmocnienie ograniczeń nakładanych na producentów kotłów. Rozporzšdzenie…. [zależnie od tego, co się będzie działo]
czytaj
W Krakowie testowano Smog Free Tower
Naukowcy z AGH postanowili sprawdzić jej efektywnoœć i z pomocš pyłomierza zbadali jej wpływ na jakoœć powietrza. Ta okazała się być znikoma. Stopień redukcji stężenia pyłu PM10 dla odległoœci poniżej 10 metrów oszacowano na 12 proc. w stosunku do wartoœci stężenia pyłu PM10 w odległoœci powyżej 50 metrów. Dla przedziału odległoœci od 10 do 50 metrów wpływ oczyszczacza stopniowo zanikał, by po przekroczeniu odległoœci 50 metrów, spaœć do zera. Oznacza to, że kiedy w okolicy rejestrowano stężenie pyłu PM10 w powietrzu na poziomie 80 ug/m3, to w bezpoœrednim otoczeniu wieży było to 70 ug/m3.

Czytaj więcej w serwisie SmogLab.pl:

czytaj
Nowa uchwała antysmogowa
Treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć treœć
czytaj
 

Polski Alarm Smogowy
polskia?larmsmogowy@gmail.com
kom: 731 764 909
 
Newsletter został wysłany przez Polski Alarm Smogowy z siedzibš przy ul. Felicjanek 10/6, 30-104 Kraków. Otrzymałeœ(aœ) go, gdyż jesteœ zapisany(a) na newsletter Polskiego Alarmu Smogowego, wysyłany do osób zainteresowanych walkš o czyste powietrze w Polsce.  Jeœli ta tematyka jest Ci bliska, nie musisz nic robić. Gwarantujemy, że Twoje dane nie zostanš nikomu sprzedane ani udostępnione. Jeœli natomiast nie chcesz otrzymywać takich informacji wyœlij mail o treœci: Rezygnuję. W wiadomoœci podaj również adres email, na który nie chcesz otrzymywać informacji.

Maj 2018

Newsletter maj 2018

  1. W Sejmie trwają prace nad ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stałych.
  2. Polski Alarm Smogowy dokonał drugiej oceny realizacji rządowego programu Czyste Powietrze
  3. Termomodernizacja
  4. 8 maja zakończyły się konsultacje społeczne zmian w rozporządzeniu w sprawie wymagań dla kotłów na paliwa stałe. 
  5. Sejmik Województwa Podkarpackiego jednogłośnie przyjął uchwałę antysmogową.
  6. W Krakowie testowano Smog Free Tower – wieżę mającą oczyszczać powietrze

 

 

 

 

Masz problem z odczytaniem tej wiadomości? Zobacz ją w przeglądarce.
Polski Alarm Smogowynewsletter
maj 2018
Szanowni Państwo,

w ostatnich kilku latach sprawa jakości powietrza stała się jednym z najważniejszych tematów w polskiej debacie publicznej. To rzecz, o którą jako alarm smogowy zabiegaliśmy od lat i zaistnienie tej świadomości bardzo nas cieszy.

Tym bardziej, że wraz z nią zaczęły pojawiać się także pierwsze rozwiązania oraz zmiany prawne, które są niezbędne dla poprawy jakości polskiego powietrza. Widząc wysyp informacji związanych z tematem smogu i dostrzegając jak trudno jest je śledzić, a także oddzielać sprawy istotne od nieistotnych, zdecydowaliśmy się na przygotowywanie krótkiego, comiesięcznego  przeglądu przeznaczonego dla decydentów oraz liderów opinii. Pozwoli on zainteresowanym „trzymać rękę na pulsie”.

Wiedząc, jak ważny jest Państwa czas, zdecydowaliśmy się na krótkie informacje, które w możliwie oszczędnej formie, przekażą jak najwięcej istotnych treści.
Poniżej znajduje się pierwsze, majowe wydanie przeglądu.

By otrzymywać kolejne wydania newslettera należy podać swój adres email poniżej:



Z poważaniem
Andrzej Guła

W Sejmie trwają prace nad ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stałych.

25 kwietnia br. odbyła się Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa, podczas której miało miejsce pierwsze czytanie projektu ustawy oraz jej jednogłośne przyjęcie. Proponowane przepisy są niezwykle istotne dla poprawy jakości powietrza. Wejście w życie ustawy w proponowanym kształcie będzie oznaczać wprowadzenie świadectw jakości węgla oraz powstanie systemu kontroli. Ustawa wprowadza także zakaz sprzedaży odpadu węglowego do gospodarstw domowych, co powinno doprowadzić do zniknięcia z rynku mułów i flotokoncentratów. Dla skuteczności nowych przepisów kluczowy będzie jednak kształt przepisów wykonawczych do ustawy, czyli rozporządzenie Ministra Energii, które ma zostać poddane konsultacjom po przyjęciu ustawy przez Parlament.

Więcej na stronie Polskiego Alarmu Smogowego: 

czytaj 

Polski Alarm Smogowy dokonał drugiej oceny realizacji rządowego programu Czyste Powietrze

Za najważniejszą zmianę „na plus” uznano dostrzeżenie problemu ubóstwa energetycznego i związany z tym pilotaż programu Smog Stop, który jest prowadzony w Skawinie. Jako największy zawód wskazano brak norm jakości dla sprzedawanego do gospodarstw domowych węgla, choć ta regulacja miała zostać przyjęta w pierwszym kwartale 2017. Dotąd w pełni zrealizowano tylko jeden z 15 punktów programu – Promocja transportu niskoemisyjnego. Status prac „zaawansowany” przyznano jednemu z punktów, którym jest wprowadzenie standardów emisyjnych dla kotłów.

Pełną ocenę prac rządu można znaleźć na stronie www.polskabezsmogu.pl
Jej skrót w serwisie SmogLab.pl:

czytaj
Termomodernizacja

16 kwietnia zakończyły się konsultacje nowelizacji ustaw: o wspieraniu termomodernizacji i remontów,  o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe przepisy mają stanowić podstawę do uruchomienia wsparcia finansowego dla osób uboższych w zakresie wymiany ogrzewania oraz termomodernizacji domów. Jest to pierwsza próba uruchomienia mechanizmu wspomagającego redukcję ubóstwa energetycznego. Jest to działanie niezbędne dla skuteczności działań antysmogowych w Polsce. Pilotaż programu Smog Stop rozpoczął się w Skawinie. Premier Mateusz Morawiecki deklaruje, że w ciągu 10 lat przeznaczy na ten cel 25-30 mld zł.

Uwagi Polskiego Alarmu Smogowego dostępne tu:

czytaj
8 maja zakończyły się konsultacje społeczne zmian w rozporządzeniu w sprawie wymagań dla kotłów na paliwa stałe. 

Pierwotne rozporządzenie zostało opublikowane we wrześniu ubiegłego roku, jednak okazało się, że producenci tzw. „kopciuchów” zaczęli wykorzystywać luki w nowych przepisach i niezgodne z wymogami urządzenia oferować jako kotły na biomasę niedrzewną lub służące wyłącznie do podgrzewania wody (co do których rozporządzenie nie wprowadza wymogów emisyjnych). W rzeczywistości w kotłach tych można spalać większość paliw stałych i używać je do ogrzewania pomieszczeń. Zarejestrowanie kilku pierwszych takich przypadków, wymusiło uszczelnienie wymogów zapisanych w rozporządzeniu (wyeliminowanie wyjątków) i wzmocnienie ograniczeń nakładanych na producentów kotłów.

Link do nowelizacji tutaj.
Więcej o tym, w jaki sposób są obchodzone przepisy w serwisie SmogLab.pl: 

czytaj
Sejmik Województwa Podkarpackiego jednogłośnie przyjął uchwałę antysmogową.

Dzięki temu Podkarpacie stało się siódmym województwem (uchwała antysmogowa dla województwa opolskiego została przygotowana w formie, która powoduje, że jest pustym prawem – dlatego została pominięta w tej statystyce), w którym obowiązują przepisy mające wspierać poprawę jakości powietrza. Wejście w życie uchwały oznacza, że wymiana najstarszych kotłów (powyżej 10 lat od daty produkcji lub nie posiadających tabliczki znamionowej), ma zostać przeprowadzona do 1 stycznia 2022 roku. Wszystkie urządzenia nie spełniające norm emisyjnych Ekoprojektu mają zniknąć do roku 2028. Przepisy zakazują też stosowania paliw najgorszej jakości: węgla brunatnego, miałów i mułów węglowych, flotokoncentratów oraz zawilgoconego drewna.
 
Link do uchwały:

czytaj
W Krakowie testowano Smog Free Tower – wieżę mającą oczyszczać powietrze

Krakowski Alarm Smogowy oraz naukowcy z AGH postanowili sprawdzić jej efektywność i z pomocą pyłomierza zbadali jej wpływ na jakość powietrza. Ta okazała się być znikoma. Stopień redukcji stężenia pyłu PM10 dla odległości poniżej 10 metrów oszacowano na 12 proc. w stosunku do wartości stężenia pyłu PM10 w odległości powyżej 50 metrów. Dla przedziału odległości od 10 do 50 metrów wpływ oczyszczacza stopniowo zanikał, by po przekroczeniu odległości 50 metrów, spaść do zera. Oznacza to, że kiedy w okolicy rejestrowano stężenie pyłu PM10 w powietrzu na poziomie 80 ug/m3, to w bezpośrednim otoczeniu wieży było to 70 ug/m3. Te badania powinny posłużyć jako przestroga dla tych, którzy nosili się z zamiarem instalacji Smog Free Tower w swoich miejscowościach.

Czytaj więcej w serwisie SmogLab.pl:

czytaj
 

Polski Alarm Smogowy
polskialarmsmogowy@gmail.com
kom: 731 764 909

Newsletter został wysłany przez Krakowski Alarm Smogowy z siedzibą przy ul. Felicjanek 10/6, 30-104 Kraków KRS 0000491120. Otrzymałeś(aś) go, gdyż jesteś zapisany(a) na newsletter Polskiego Alarmu Smogowego, wysyłany do osób zainteresowanych walką o czyste powietrze w Polsce. Jeśli ta tematyka jest Ci bliska, nie musisz nic robić. Gwarantujemy, że Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione. Mamy nadzieję, że lubisz nasze newslettery. Jeśli natomiast nie chcesz otrzymywać takich informacji kliknij tutaj aby się wypisać.

Sejm – ustawa o kontroli jakości węgla o krok bliżej

Podczas posiedzenia Komisji Energetyki, 25 kwietnia posłowie jednogłośnie przyjęli w pierwszym czytaniu projekt ustawy o kontroli jakości węgla. Ta ustawa kluczowa dla poprawy jakości powietrza w Polsce może być przegłosowana przez Parlament jeszcze w tym kwartale. 

Przyjęcie projektu jest krokiem milowym w kwestii regulowania jakości węgla. Czekamy na nią od wielu lat – powiedział Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego.

Normy jakości węgla wraz z normami emisyjnymi dla kotłów były od lat postulatami PAS. Bez tych regulacji prawnych rozmowa o poprawie czystości powietrza w Polsce nie miała większego sensu. Podczas posiedzenia Komisji Energetyki posłowie jednogłośnie przyjeli projekt ustawy o kontroli jakości paliw stałych.

Według zapewnień wiceministra energii Grzegorza Tobiszowskiego ustawa powinna zostać przyjęta jeszcze w tym kwartale, z 14 dniowym vacatio legis, tak, aby nowe przepisy objeły tych, którzy dokonywać będą zakupu węgla na nadchodzący sezon grzewczy. Zdaniem ministra tak szybkie przyjęcie ustawy przez Parlament da rynkowi i kopalniom czas na dostosowanie się i wywoła "spokój zakupowy".

Min. Tobiszowski podkreślił, że ustawa to "zmiana cywilizacyjna" i dodał, że zakazane flotokoncentraty i muły kopalniane zostaną zastąpione paliwem lepszej jakości.

Wraz z ustawą Ministerstwo Energii zaproponuje rozporządzenie określające parametry jakości wegla, według których odbywać się będzie kontrola na składach węgla. Nie wiadomo obecnie, jakie paramety jakości znajdą się w rozporządzeniu.

To czy ustawa przyniesie realną zmianę zależeć będzie od parametrów określonych w rozporządzeniu Ministra Energii. Będziemy aktywnie zabiegać, by te parametry były jak najlepsze – mówi Andrzej Guła

 

Polski Alarm Smogowy: pomimo postępów zdecydowana większość antysmogowych obietnic rządu wciąż niezrealizowana.

Polski Alarm Smogowy dokonał kolejnej oceny postępów rządowego programu „Czyste Powietrze”. W porównaniu z poprzednią oceną, z listopada ubiegłego roku, widać pewne postępy, choć zdecydowana większość punktów programu pozostaje wciąż niezrealizowana.

Wiem, że odbiorcy oczekują jasnego sygnału: jest źle albo jest dobrze. Jednak uczciwie podchodząc do sprawy nie da się tego zakomunikować w taki sposób. Sprawa wygląda bowiem tak, że „coś” się dzieje, ale nie da się stwierdzić na pewno, że nie jest to zasłona dymna lub PR. Najbliższe kilka miesięcy to zweryfikuje”, mówi Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego i podkreśla, że po 15 miesiącach zrealizowano w pełni jedynie jeden z 15 punktów programu Czyste Powietrze, dotyczący promocji samochodów elektrycznych.

W zakresie ograniczania emisji z domowych pieców i kotłów na węgiel i drewno, która stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza w Polsce, na wyróżnienie zasługuje fakt, że rząd po raz pierwszy dostrzegł problem ubóstwa energetycznego. Zaproponowano nowelizację ustawy o termomodernizacji i remontach, która ma umożliwić uruchomienie dotacji do ocieplania domów i montowanie ekologicznych źródeł ciepła u ludzi uboższych.

Krytycznie należy ocenić kolejne zapowiedzi bez pokrycia dotyczące ustanowienia norm jakości węgla. „Wskutek opieszałych działań rządu najprawdopodobniej czeka nas kolejny sezon, w którym w polskich domach będzie można palić odpadami węglowymi tj. mułem węglowym czy flotokoncentratem oraz węglem bardzo niskiej jakości, o wysokiej zawartości popiołu, wilgoci czy siarki” – mówi Guła. Warto przypomnieć, że według zapowiedzi rządu kwestia ta miała być uregulowana w pierwszym kwartale 2017 roku. Wprowadzona taryfa antysmogowa okazała się mniej atrakcyjna od istniejących już na rynku taryf, ciężko się więc spodziewać, że przyczyni się do zwiększenia popularności ogrzewania elektrycznego. Kolejną niezrealizowaną obietnicą jest przeznaczenie znacznych środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na ochronę powietrza – duża część deklarowanych sum ma niewielki wpływ na poprawę jakości powietrza. Wciąż nie wdrożono spójnego programu wspierania mieszkańców Polski w wymianie źródeł grzewczych i docieplaniu domów.

Jak chodzi o całość programu – trzymając się nomenklatury sportowej – wynik zmienił się na 13 do dwóch dla smogu (w listopadowej ocenie było to 14 do jednego). W pełni zrealizowano zaledwie jeden punkt programu (i to nie najważniejszy dla poprawy jakości powietrza w Polsce), a w jednym postępy są zaawansowane (standardy emisyjne dla nowych kotłów).

Tabela podsumowująca wyniki poprzedniej i obecnej oceny Programu Czyste Powietrze.

Punkt

Ocena listopad 2017

Ocena kwiecień 2018

1) Standardy emisyjne dla kotłów

Postęp zaawansowany

Postęp zaawansowany

2) Normy jakości węgla

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

3) Programy finansowe

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

4) Obowiązek przyłączania do MSC

Prace nierozpoczęte

Prace nierozpoczęte

5) Obniżenie cen energii elektrycznej

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

6) Rozwój stacji pomiarowych

Postęp umiarkowany

Postęp umiarkowany

7) Pomoc ubogim

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

8) Ochrona przed ubóstwem energetycznym

Postęp niedostateczny

Postęp umiarkowany

9) Edukacja

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

10) Badanie jakości spalin

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

11) Transport niskoemisyjny

Postęp umiarkowany

Zrealizowane

12) Strefy czystego transportu

Postęp niedostateczny

Postęp umiarkowany

13) Kliny napowietrzające

Postęp niedostateczny

Postęp niedostateczny

14) Technologie niskoemisyjne

Prace nierozpoczęte

Postęp niedostateczny

15) Program Czyste Powietrze

Prace nierozpoczęte

Postęp umiarkowany

 

Skrótowa ocena najważniejszych punktów Programu.

Normy jakości paliw stałych. [Postęp niedostateczny]

Pomimo, że normy jakości węgla mają zasadnicze znaczenie dla ochrony powietrza i w ramach programu Czyste Powietrze rząd zapowiedział ich przyjęcie na I kwartał 2017 roku, wciąż nie przyjęto tej podstawowej regulacji. W marcu 2018 r. projekt nowelizacji ustawy o systemie kontroli i monitorowania jakości paliw został skierowany przez rząd do prac parlamentarnych. Nie wiadomo jednak kiedy w Sejmie odbędzie się głosowanie nad tą ustawą. Dopiero po jej wejściu w życie Minister Energii (ME) określi w drodze rozporządzenia dopuszczalne parametry węgla. Co istotne przygotowany już przez ME projekt rozporządzenia stoi w sprzeczności z zapowiedziami rządu, gdyż dopuszcza do sprzedaży odpad węglowy – muły i flotokoncentraty. Biorąc pod uwagę, że gospodarstwa domowe dokonują zakupu węgla kilka miesięcy przed sezonem grzewczym, podczas kolejnej zimy nadal będzie spalany odpad węglowy. Rząd zmarnował więc kolejny rok.

Obniżenie cen energii elektrycznej – taryfa antysmogowa. [Postęp niedostateczny]

Według zapowiedzi rządu taryfa antysmogowa miała obniżyć ceny energii elektrycznej na ogrzewanie mieszkań o 25%. Przygotowana przez Ministerstwo Energii z początkiem stycznia br. taryfa okazała się droższa nawet o 25% (sic!) od istniejących już od dawna taryf G12 czy G12W. Po protestach Polskiego Alarmu Smogowego, taryfa została skorygowana (jeszcze w połowie stycznia) poprzez obniżenie o 50% opłaty za dystrybucję. Jednak nawet w zmodyfikowanej wersji taryfa nie sprzyja promocji ogrzewania elektrycznego i nie przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Polski Alarm Smogowy postuluje poprawę atrakcyjności tej taryfy poprzez zniesienie akcyzy i tzw. opłaty za kolory oraz redukcję stawki VAT z 23 na 8%.

Ochrona przed ubóstwem energetycznym. [Postęp umiarkowany]

Należy odnotować, iż po raz pierwszy rząd dostrzegł problem ubóstwa energetycznego. Jak do tej pory uboższe gospodarstwa były wykluczone z programów pomocowych, ze względu na brak możliwości zapewnienia odpowiedniego wkładu własnego czy niemożność prefinansowania inwestycji. W efekcie dotacje trafiały do bardziej majętnej części społeczeństwa.

W tym punkcie zdecydowano się na podniesienie oceny z postęp niedostateczny na umiarkowany ze względu na rozpoczęcie przez rząd prac nad mechanizmem wspierającym gospodarstwa domowe zagrożone ubóstwem energetycznym. Na początku kwietnia 2018 rząd poddał konsultacjom społecznym projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, który ma na celu wsparcie termomodernizacji i wymiany źródeł ciepła u najuboższych osób.

Programy finansowe. [Postęp niedostateczny]

Jak do tej pory rząd nie przygotował spójnej propozycji systemu finansowania poprawy jakości powietrza w Polsce (szczególnie w obszarze likwidacji niskiej emisji z ogrzewania budynków). Nie dokonano tym samym priorytetyzacji środków publicznych na ochronę powietrza. Widoczny jest brak koordynacji działań pomiędzy poszczególnymi resortami.

Na uwagę zasługuje jednak zapowiedź Premiera Morawieckiego o przeznaczeniu przez rząd 25-30 miliardów zł. na termomodernizację budynków w ciągu 10 lat. Za tą deklaracją powinna pójść spójna koncepcja krajowego programu wspierającego likwidację niskiej emisji zarówno w zasobie budynków należącym do osób ubogich (tam konieczne są wyższe dotacje) jak i u pozostałych gospodarstw domowych (np. dostęp do preferencyjnych pożyczek czy ulgi podatkowe).

Standardy emisyjne dla kotłów. [Postęp zaawansowany]

W dniu 1 sierpnia 2017 Minister Rozwoju i Finansów (MRiF) wydał rozporządzenie w sprawie wymagań emisyjnych dla kotłów na paliwo stałe. Dzięki temu rozporządzeniu od 1 lipca br. ze sprzedaży miały zniknąć kotły niespełniające standardów emisyjnych (tzw. kopciuchy). Jeszcze do niedawna takich kotłów każdego roku sprzedawano ok. 140 tys. sztuk. Ponieważ takie urządzenia używane są przez 15-20 lat dopuszczanie ich do obrotu powoduje blokowanie możliwości poprawy jakości powietrza na wiele lat. Niestety producenci korzystając z luk w nowym rozporządzeniu zaczęli wprowadzać do obrotu „kopciuchy” pod inną nazwą (np. jako kotły na biomasę niedrzewną) obchodząc w ten sposób przepisy. Obecnie trwają prace nad uszczelnieniem regulacji przyjętych w 2017 r.

Całą ocenę można znaleźć na stronie www.polskabezsmogu.pl.

Wydatki miast zagłebiowskich na ograniczanie smogu to zaledwie promile ich budżetów.

Przyglądając sie wymogom Uchwały Antysmogowej oraz Programowi Ochrony Powietrza dla województwa Śląskiego, stwierdzamy że obecne antysmogowe działania w regionie nie pozwalają na osiągniecie założonych przez te dokumenty celów. Pozbycie sie smogu do roku 2027 przy obecnych nakładach finansowych jest całkowicie nierealne.Dlatego zwracamy sie do zagłebiowskich Prezydentów, Burmistrzów i Radnych o zintensyfikowanie działań antysmogowych.

Szanowny Prezydent, Burmistrz, Radny/a miast Zagłębia Dąbrowskiego

Społeczna inicjatywa na rzecz czystego powietrza – Zagłębiowski Alarm Smogowy zwraca się z apelem o przeznaczanie corocznie, do roku 2027 kwoty równej co najmniej 1% budżetu miasta na następujące działania antysmogowe:

  • dotacje dla na dopłaty do termomodernizacji budynków z jednoczesną wymianą ogrzewania na niskoemisyjne – uzależnione od wysokości dochodów,
  • program osłonowy dla najuboższych na zakup paliwa ekologicznego lub pokrycie różnicy kosztów nowego ekologicznego ogrzewania względem kosztów obecnych,
  • likwidacja kotłów „kopciuchów” w zasobach własnych miasta wraz z jednoczesną termomodernizacja tych budynków,
  • intensywna edukacja antysmogowa w przedszkolach i szkołach oraz dla dorosłych,
  • pokrycie kosztów stworzenia i utrzymania stanowiska miejskiego ekodoradcy,
  • pokrycia koniecznego wkładu własnego miasta w udziale w programie SMOGSTOP przygotowywanym przez Rząd RP dla miast i gmin w województwach objętych uchwałami Antysmogowymi.

 

Zgodnie z zapisami obowiązującej od września 2017 roku w Województwie Śląskim Uchwały Antysmogowej do końca 2027 roku należy zlikwidować wszystkie koły na paliwa stałe o emisyjności niższej niż klasa 5. Przy czym likwidacja ta ma się odbywać wg następującego harmonogramu: kotły pozaklasowe starsze niż 10 lat należy zlikwidować do końca 2021 roku, kotły w wieku pomiędzy 5 a 10 lat do końca 2023 roku, a kotły „młodsze” niż 5 letnie do końca 2025 roku, natomiast kotły klasy 3 i 4 muszą zniknąć z domów do końca 2027 roku. W głównych miastach Zagłębia Dąbrowskiego szacuje się następujące ilości kotłów do likwidacji:

 

Miasto

Szacowana przez ZAS ilość kotłów do likwidacji do roku 2027

Wymagana ilość kotłów do likwidacji rocznie aby osiągnąć cel

Zlikwidowano w roku 2017

1% budżetu miasta

Będzin

8.000

800

150

2,3 mln zł

Czeladź

5.000

500

200

1,6 mln zł

Dąbrowa Górnicza

11.000

1.100

254

7,6mln zł

Sosnowiec

16.000

1.600

584

(plus ok. 950 na os. Juliusz)

10 mln zł

 

Przyjęty w grudniu 2017r. przez Sejmik Województw Śląskiego Program Ochrony Powietrza dla terenu województwa śląskiego mający na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji nakłada na miasta i gminy Województwa Śląskiego obowiązek redukcji min. emisji pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 z instalacji o małej mocy do 1 MW, w których następuje spalanie paliw stałych (domowe kotły kopciuchy). Dokument ten zakłada, że do pokrycia kosztów realizacji celów Programu Ochrony Powietrza potrzebne będą nie tylko środki własne samorządów lokalnych ale również środki pochodzące od właścicieli i zarządów budynków, środki własne zarządzających siecią ciepłowniczą, środki WFOŚiGW, NFOŚiGW, fundusze zagraniczne, a w tym: RPO WSL, POIiŚ., Bank Ochrony Środowiska i inne.

 

 

Całkowita emisja pyłu PM10 wymagana do zredukowania do roku 2027 [ton/rok] zgodnie z Programem Ochrony Powietrza

 

Szacunkowy koszt realizacji wg POP

 

całkowita

do roku 2021

2022-2023

2024-2025

2026-2027

[zł]

Będzin

104,62

10,46

31,39

31,39

31,39

62.722.000

Czeladź

77,96

7,80

23,39

23,39

23,39

46.776.000

Dąbrowa Górnicza

137,82

13,78

41,35

41,35

41,35

82.692.000

Sosnowiec

304,84

30,48

91,45

91,45

91,45

182.904.000

 

Jakość powietrza w regionie jest tragiczna w zimowym sezonie grzewczym, w roku 2017 odnotowano wyższe stężenia szkodliwego pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz rakotwórczego Benzo(a)pirenu niż w roku 2016. Przekazywanie corocznie do roku 2027 kwot w wysokości co najmniej 1% budżetu miasta na kompleksowe działania antysmogowe, daje realną szansę na poprawienie jakości powietrza w regionie do poziomu w którym nie wystąpi przekraczanie dopuszczalnych dla zdrowia norm szkodliwych substancji w powietrzu. Jak widać z powyższych zestawień pozostawienie kwoty corocznych wydatków na obecnym poziomie na kompleksowe działania antysmogowe nie pozwoli na osiągnięcie założonego celu: znacznej i zadowalającej poprawy jakości powietrza do roku 2027.

Wzrosła opłacalność pomp ciepła, ogrzewanie gazem droższe – PAS podaje aktualne koszty ogrzewania domu

Nowe ceny prądu i gazu oznaczają zmianę kosztów ogrzewania domów. Polski Alarm Smogowy sprawdził, ile zapłacimy za ciepło uwzględniając najnowsze ceny nośników energii. Jeśli...

Warszawa wprowadza pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu – aktywiści startują z kampanią

Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu...

Nowy rząd – stare normy węgla? Czy branża górnicza znów będzie górą? Apel ekspertów

Czy znowu interes branży górniczej przeważy nad zdrowiem i życiem milionów Polaków - pytają eksperci i NGO, komentując próbę wycofania się rządu z koniecznych...

Nowy lider Czystego Powietrza – Mazowsze wygrywa w 2023 roku

Polski Alarm Smogowy sprawdził gdzie w 2023 roku składano najwięcej wniosków do Programu Czyste Powietrze. Liderem wśród regionów okazało się Mazowsze - to tam...

Czyste powietrze ocaliło życie 25 tysiącom osób – najnowsze badania

Aż 25 tysięcy zgonów mniej zawdzięczamy czystszemu powietrzu – to główny wniosek z analizy Europejskiego Centrum Czystego Powietrza, które zbadało jak poprawa jakości powietrza...

Zaproszenie na trzeci webinar Akademii Czystego Powietrza 2024

Przygotowanie i realizacja inwestycji w teorii oraz wymiana źródła ciepła i termomodernizacja w praktyce – to tematy najbliższego spotkania w ramach cyklu #AkademiaCzystegoPowietrza2024. Webinar,...