Pomiary prowadzone przez Nowotarski AS
Badamy powietrze – Rzepiennik Suchy – grudzień 2020
Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.
Badamy powietrze – Myślenice – grudzień 2020
Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.
Badamy powietrze – Stryszów – grudzień 2020
Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.
Badamy powietrze – Szczucin – grudzień 2020
Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.
Miasta chcą lepszych przepisów o Strefach Czystego Transportu
Największe polskie miasta zrzeszone w Unii Metropolii jednoznacznie krytykują podejście Ministerstwa Klimatu do Stref Czystego Transportu. Obecne rozwiązanie jest ich zdaniem nieskuteczne. Miasta oczekują zmian zgodnych z propozycjami Polskiego Alarmu Smogowego.
– W tej sprawie idziemy razem – mówi Bartosz Piłat, ekspert transportowy Polskiego Alarmu Smogowego – Unia Metropolii Polskich zainterweniowała w Ministerstwie Klimatu wkrótce po ogłoszeniu konsultacji społecznych projektu zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt zawiera propozycje dotyczące Stref Czystego Transportu. Miasta zrzeszone w Unii Metropolii jednoznacznie krytykują podejście ministerstwa do tematu.
Na co zwracają uwagę miasta Unii?
- Wymagania obowiązujące w Strefach Czystego Transportu mają nie będą dotyczyć samochodów należących do mieszkańców tej strefy. Bez objęcia tych aut wymogami SCT nie będą w stanie wpłyną pozytywnie na jakość powietrza. Ustawa nie określa też, kogo można uznać za mieszkańca Strefy;
- Ministerstwo uzależnia możliwość wjazdu do SCT od wieku pojazdu, a nie od ilości zanieczyszczeń jakie on emituje. Resort uznaje, że do SCT nie powinny wjeżdżać samochody starsze niż 14 lat (przynajmniej norma emisji Euro4), ale nie zwraca uwagi, że pojazdy z silnikami Diesla emitują wielokroć więcej szkodliwych substancji. W efekcie wedle propozycji ministerstwa bardziej szkodliwy diesel, wyprodukowany sześć lat temu będzie mógł wjechać do SCT, ale mniej emitujący samochód benzynowy z 2005 r. już nie;
- Lista wyjątków oraz zasad, określających kto może wjechać do Strefy Czystego Transportu bez spełniania wymogów emisyjnych jest tak długa i skomplikowana, że przepisy te będą niemożliwe do wyegzekwowania.
Uwagi Unii Metropolitalnej są zbieżne ze spostrzeżeniami PAS. – To ważny sygnał, że nasze propozycje zmian znajdują akceptację włodarzy miast. Budowaliśmy je z założeniem, że mają przynieść regulacje odpowiadające na potrzeby samorządów. Stanowisko Unii wskazuje, że nasza propozycja jest przemyślana – ocenia Bartosz Piłat.
Samorządowcy w liście do ministra Kurtyki wskazują, że potrzebne są przepisy, które skuteczne i zarazem realnie odniosą się do rzeczywistości społeczno-gospodarczej. „Jesteśmy przekonani, że stopniowe i łagodne wprowadzanie ograniczeń związanych z emisją spalin będzie rozwiązaniem budującym świadomość społeczną, co do znaczenia i wpływu na stan środowiska naturalnego pojazdów poruszających się po miastach. Jednocześnie da szansę na akceptację dla tych rozwiązań.” – czytamy w liście do Ministra Michała Kurtyki.
Zobacz jak czernieją płuca w Kalwarii Zebrzydowskiej – antysmogowa kampania
Drugi etap kampanii Zobacz czym oddychasz w Kalwarii Zebrzydowskiej dobiega końca. Wystarczyło jedenaście dni, aby model płuc, który stał na Rynku stał się czarny. Kilkumetrowe płuca okryte białą tkaniną filtracyjną „oddychały” zanieczyszczonym powietrzem, co miało na celu unaocznienie mieszkańcom co dzieje się z naszym organizmem, gdy jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwo oddychania trującym powietrzem.
– Wyniki pomiarów jakości powietrza prowadzone w Kalwarii nie pozostawiają złudzeń. Mieszkańcy są narażeni na oddychanie powietrzem zagrażającym ich zdrowiu. Liczymy, że ta kampania spowoduje, że mieszkańcy zaczną domagać się bardziej zdecydowanych działań antysmogowych ze strony przedstawicieli gminy – mówi Ewa Lutomska z Krakowskiego Alarmu Smogowego. Liczymy też, że mieszkańcy zrozumieją z jak dużym problemem mają do czynienia i sami zaczną sięgać po dotacje w ramach Programu Czyste Powietrze, by przestać ogrzewać swoje domy przestarzałymi kotłami na węgiel czy drewno – dodaje.
W Kalwarii Zebrzydowskiej kończy się drugi etap akcji „Małopolska bez smogu” realizowanej przez Radio Kraków i Polski Alarm Smogowy we współpracy z Województwem Małopolskim. Takie same instalacje stoją obecnie w trzech lokalizacjach (Kalwaria Zebrzydowska i Bolechowice w Małopolsce oraz Wałbrzych w województwie dolnośląskim), a do końca sezonu grzewczego odwiedzą 18 miejscowości w ramach większej kampanii Polskiego Alarmu Smogowego pn. „Zobacz czym oddychasz. Zmień to”. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na dramatyczną jakość powietrza spowodowaną spalaniem węgla i drewna w gospodarstwach domowych. Pomimo obowiązujących uchwał antysmogowych tempo wymiany „kopciuchów” w Polsce jest zbyt wolne. To właśnie ogrzewanie domów za pomocą węgla i drewna jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w Polsce i odpowiada za około połowę emisji pyłu i aż 90% emisji rakotwórczego benzo[a]pirenu.
W ramach kampanii oprócz mobilnych płuc prowadzone są pomiary jakości powietrza. W Kalwarii Zebrzydowskiej i Makowie Podhalańskim pomiary były prowadzone od 26 listopada do 7 grudnia. Na 11 pełnych dni pomiarów stężenia pyłu PM10 były w normie (50 µg/m3) jedynie przez jeden dzień w Makowie i przez tylko trzy dni w Kalwarii. Zatem przez ogromną większość czasu mieszkańcy tych miejscowości oddychali zanieczyszczonym powietrzem, często bardzo mocno zanieczyszczonym – w Makowie najwyższe dobowe stężenie wyniosło 203 µg /m3, zaś w Kalwarii 132 µg /m3. Gdyby w tych miejscowościach prowadzone były oficjalne pomiary, to w tych dniach mieszkańcy powinni zostać powiadomieni o bardzo wysokim stężeniu pyłu i potrzebie podjęcia działań na rzecz ochrony zdrowia. Najwyższe godzinne stężenie w Makowie wyniosło 420 µg /m3, a w Kalwarii 428 µg /m3. Oddychanie tak zanieczyszczonym powietrzem jest niebezpieczne dla zdrowia mieszkańców.
Warto zaznaczyć, że stężenia badanych zanieczyszczeń zarówno w Makowie i Kalwarii były znacząco wyższe niż stężenia odnotowane w Krakowie. Średnia dla całych pomiarów w Makowie wyniosła: 106 µg /m3, w Kalwarii: 76 µg /m3, a w Krakowie 42 µg /m3.
Aktualnie pomiary PAS są prowadzone w Kalwarii Zebrzydowskiej, Makowie Podhalańskim, Stryszowie, Szczucinie, Skale, Wieliczce oraz Czernichowie. Dane są dostępne na stronie:
https://krakowskialarmsmogowy.pl/portfolio/badamy-powietrze/
W następnym etapie pomiary prowadzone w ramach akcji „Małopolska bez smogu” realizowanej przez Radio Kraków i Polski Alarm Smogowy we współpracy z Województwem Małopolskim oraz model płuc zostaną przewiezione do Myślenic. Pomiary będą prowadzone także w Rzepienniku Strzyżewskim. Kampania realizowana jest w ramach projektu LIFE IP MALOPOLSKA.
Filmy z pierwszego etapu kampanii (Krzeszowice) znajdują się tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=xHbpL-Cw1Jg
https://www.youtube.com/watch?v=U9ZypPk90i0
Harmonogram kampanii
1-14.11.2020 – Warszawa (woj. mazowieckie)
14-28.11.2020–Otwock, Jelenia Góra
(woj. mazowieckie, dolnośląskie)
14-25.11. 2020 – Krzeszowice (woj. małopolskie)
29.11-13.12.2020–Brzezie,Wałbrzych (woj. małopolskie, dolnośląskie
25.11-7.12.2020 – Kalwaria Zebrzydowska (woj. małopolskie)
8-19.12.2020– Myślenice (woj. małopolskie)
14-28.12.2020– Pszczyna, Racibórz (woj. śląskie)
30.12-13.01.2021– Sosnowiec, Izabelin (woj. śląskie, mazowieckie)
14-28.01.2021– Gierałtowice, Niepołomice (woj. śląskie, małopolskie)
29.01-12.02.2021– Poraj, Bydgoszcz (woj. śląskie, kujawsko-pomorskie)
13-28.02.2021– Rybnik, Brzeszcze (woj. śląskie)