Badanie opinii przeprowadzone przez Polski Alarm Smogowy pokazało jak pandemia zmieniła zachowania transportowe mieszkańców Warszawy i jak kształtują się ich poglądy na sposób, w jaki chcą przemieszczać się po mieście. Mimo krótkiego spadku popularności autobusów i tramwajów, warszawiacy wciąż domagają się większej ilości buspasów, uspokojenia ruchu poprzez strefy Tempo30 i deklarują coraz częstszą przesiadkę na rower. PAS postuluje jak najszybszą rozbudowę sieci buspasów w stolicy.
Podczas pandemii rezygnowaliśmy z jazdy komunikacją zbiorową przesiadając się do samochodów lub rowerów – dowodzi badanie Polskiego Alarmu Smogowego. Ale – jak się okazuje – ta zmiana zachowania ma krótkotrwały charakter. Aż 78% respondentów deklaruje, że po pandemii będzie częściej lub w takim samym stopniu korzystać z komunikacji zbiorowej, a 53% kierowców gotowych jest ograniczyć użytkowanie samochodu na korzyść autobusu, tramwaju, metra czy roweru.
Aż 84% warszawiaków uważa, że transport samochodowy ma bezpośredni związek z jakością powietrza w mieście, a 48% widzi związek pomiędzy smogiem i COVID-19.
Wysokie poparcie znajdują rozwiązania popularne w metropoliach Unii Europejskiej. Pomysł zmiany części pasów drogowych na buspasy popiera 68% badanych, a zakaz wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrów miast – 62% respondentów. Największe obiekcje budzi zwiększenie opłat za parkowanie w centrach miast. Przeciwnych podwyżkom jest ponad 56% badanych, popiera je natomiast 35% warszawiaków. Także strefy Tempo30 na osiedlach to pomysł, który spodobał się warszawiakom. Za bardzo ważny, lub raczej ważny uważa go 67% badanych. Mieszkańcy stolicy nie wahali się przy wyborze między zainwestowaniem w nową linię tramwajową (poparcie 60% ), a częstszymi kursami autobusów (30%).
Okazało się, że mieszkańcy stolicy mają dużo bardziej progresywne poglądy niż te, które prezentują lokalne władze – mówi Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego. Pora by włodarze miasta wsłuchali się w głos swoich wyborców, którzy oczekują konkretnych rozwiązań i są gotowi przesiąść się do punktualnej i łatwej w użytkowaniu komunikacji publicznej. Mieszkańcy Warszawy są gotowi ograniczyć korzystanie z samochodów i czas by zarząd miasta wreszcie to dostrzegł. Dlatego proponujemy miastu jak najszybsze wprowadzenia sieci buspasów, które usprawnią komunikację publiczną. Chcemy by pierwsze z nich powstały już za kilka miesięcy. Jest to możliwe zarówno pod względem organizacyjnym jak i technicznym.
Z badania opinii wynika, że Warszawiacy chętnie przesiądą się do komunikacji publicznej, ale oczekują bezpośrednich połączeń (78%), mniejszego tłoku (77%) oraz i punktualnych i szybkich połączeń (72%). Jednocześnie połowa mieszkańców Warszawy wymienia korki jako najpoważniejszych problem komunikacyjny miasta. Mieszkańcy Warszawy krytykują niepunktualność, brak bezpośrednich połączeń, konieczność wielu przesiadek, zbyt rzadko rozmieszczone przystanki oraz brak pokrycia siatką połączeń szybko rozrastającego się miasta.
Badania zachowań transportowych mieszkańców Warszawy przeprowadził CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej w Krakowie w terminie od stycznia 2021 r. do lutego 2021 r. W badaniu udział wzięła losowo wybrana próba 600 dorosłych z Warszawy.
W załączeniu przesyłamy raport z badań ze szczegółowymi wynikami oraz mapę proponowanych buspasów.
Raport można pobrać TUTAJ