Badamy powietrze w Liszkach, 15.11 – 25.11.2016

Pomiary stęzenia pyłu zawieszonego PM10 w Liszkach

Przez kilka pierwszych dni dodatnia temperatura, silne wiatry, oraz opady deszczu powodowały, iż poziom zanieczyszczeń powietrza utrzymywał się w granicach normy (50 ug/m3). Niestety pod koniec drugiego tygodnia średniodobowe stężenia pyłu zawieszonego PM10 poszybowały mocno w górę osiągając w dniu 09.11.2016 maksymalne wartości: w Liszkach 201 ug/m3, Niepołomicach Podłężu 172 ug/m3 oraz Zielonkach 157 ug/m3. Dla porównania w tym samym dniu stacja pomiarowa Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska na Alei Krasińskiego wskazała średnią niższą niż w badanych miejscowościach (106 ug/m3).

Niepokojące są również bardzo wysokie odczyty średniogodzinnych stężeń w trzech gminach, szczególnie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych, kiedy w domach rozpalane są piece. W dniu 04.11.2016 pomiędzy godziną 18:00 -19:00 pyłomierz ustawiony w Liszkach wskazał aż 454 ug/m3. Tego samego dnia w godzinach 19:00 – 20:00 dane przesłane przez pyłomierz zlokalizowany w Zielonkach wskazały 346 ug/m3. Najwyższe stężenie w Niepołomicach zostało odnotowane 07.11.2016 w godzinach popołudniowych – 408 ug/m3 to kolejny niechlubny rekord.

Należy pamiętać, iż pyłomierze Polskiego Alarmu Smogowego zostały ustawione w miejscach o dużym zagęszczeniu ludności. W Liszkach i Zielonkach pyłomierze stały na balkonach w centrum gmin. Natomiast w Niepołomicach- Podłężu na tarasie przedszkola. Niestety tak częste przekroczenia średnio dobowej normy, jak również bardzo wysokie ‘skoki’ stężeń pyłu PM10 (szczególnie wieczorami) mogą powodować realne zagrożenia dla zdrowia mieszkańców.

Na 11 pełnych dni pomiaru w gminie Liszki dopuszczalny poziom (50 ug/m3) został przekroczony 9 razy co stanowi najgorszy wynik wśród trzech miejscowości. Warto podkreślić, iż w okresie pomiarów przekroczenia na Alejach Krasińskiego odnotowano przez 5 dni.

Omówienie pomiarów

9.11- stężenie pyłu (PM10) aż trzykrotnie przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) aż czterokrotnie w gminie Liszki! W Liszkach średnio dobowe stężenie wynosiło 201 µg/m3. Jakość powietrza w Małopolsce w tym dniu była zła, a szczególnie niebezpieczne dla zdrowia mieszkańców są wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Liszkach wskazał 354 µg/m3 (w godzinach 16:00 – 17:00).

8.11 – Brak wiatru i niska temperatura spowodowały, jakość powietrza w Małopolsce była zła. W trzech badanych miejscowościach kolejny dzień zanieczyszczenia utrzymywały się na wysokich poziomach i przekroczyły średnio dobową normę 50 µg/m3. Średnie dobowe stężenie PM10 w Liszkach sięgnęło 111 µg/m3. Najwyższa średnia godzinna była odnotowana między godziną 17 a 18 w Liszkach i wyniosła 283 µg/m3. Przypominamy, że tak wysokie stężenie może świadczyć o tym iż w pobliżu znajduje się silne źródło emisji.

7.11 – stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) we wszystkich trzech badanych gminach. W Liszkach średnio dobowe stężenie wynosiło 79 µg/m3. Pomimo umiarkowanej jakości powietrza w dniu wczorajszym, na szczególną uwagę zasługują niepokojąco wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Liszkach wskazał 175 µg/m3 (godzina 17:00).

6.11 – zanieczyszczenie pyłem (PM10) przekroczyło dopuszczalną granicę (tj. 50 µg/m3) i wynosiło w Liszkach 78 µg/m3. Niedzielne opady deszczu w Małopolsce wpłynęły na chwilową poprawę jakości powietrza, a średnio-godzinne maksymalne stężenia pyłu PM10 wyniosły w Liszkach 133 µg/m3

5.11 – Sobota (5.11) to kolejny dzień w którym stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną średniodobową wartość (tj. 50 µg/m3) w dwóch z trzech badanych gmin. Najwyższe zanieczyszczenie odnotowano w gminie Liszki 146 µg/m3. Najwyższe średniogodzinne stężenie odnotowano w gminie Liszki. O godzinie 17:00 poziom stężeń pyłu PM10 wyniósł aż 437 µg/m3.

4.11. – Brak wiatru oraz spadek temperatury dnia (piątek) spowodowały znaczne pogorszenie jakości powietrza w trzech badanych miejscowościach. Zanieczyszczenie pyłem (PM10) znacząco przekroczyło poziom 50 µg/m3 czyli dopuszczalną granicę. Średniodobowy poziom stężeń w gminie Liszki ponad trzykrotnie przekroczył dopuszczalną wartość i wyniósł 157 µg/m3. Najwyższe średnio-godzinne zanieczyszczenie pyłem (454 µg/m3 o godzinie 19:00) odnotowano w Liszkach.

3.11. – w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach, czyli poniżej poziomu 50 µg/m3. Średniodobowy poziom stężeń w gminie Liszki oscylował minimalnie poniżej normy i wyniósł 49 µg/m3. Najniższe zanieczyszczenie pyłem (8 µg/m3) odnotowano we wszystkich trzech gminach w późnych godzinach nocnych (około 2:00). Spadek temperatury oraz brak wiatru spowodował jednak znaczący wzrost poziomu stężeń pyłu PM10 począwszy od godziny 16:00 w każdej z badanych gmin.

2.11. – w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach (tj. 50 µg/m3) i wynosiło w Liszkach 45 µg/m3.

1.11. – stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) w Liszkach (gdzie wynosiło 66 µg/m3). Późnowieczorny przejazd przez Kryspinów i Liszki nie pozostawiał żadnych złudzeń, obie miejscowości zatopione były w kłębach gryzącego dymu z domowych pieców i kotłowni. Tak intensywnego zadymienia nie było w Krakowie. Najniższe zanieczyszczenie w Liszkach i Zielonkach odnotowano w godzinach przedpołudniowych (odpowiednio 32 i 22 µg/m3). Największe zanieczyszczenie w Liszkach zanotowano między godziną 18 a 19, wtedy poziom PM10 wynosił 110 µg/m3.

31.10 – Wiatr i sprzyjające warunki pogodowe spowodowały, iż w trakcie weekendu jakość powietrza w Małopolsce była dobra. W trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenia utrzymywały się na niskich poziomach. Wczoraj po południu i wieczorem sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu. Najwyższe stężenie w Liszkach osiągnęło poziom 140 µg/m3 (między 17 a 18). Średnie dobowe stężenie PM10 w Liszkach sięgnęło 61 µg/m3 (przy normie średniodobowej 50 µg/m3). 

Badamy powietrze w Zielonkach, 31.10 – 11.11.2016

Badamy powietrze w Zielonkach, 31.10 – 11.11

Przez kilka pierwszych dni dodatnia temperatura, silne wiatry, oraz opady deszczu powodowały, iż poziom zanieczyszczeń powietrza utrzymywał się w granicach normy (50 ug/m3). Niestety pod koniec drugiego tygodnia średniodobowe stężenia pyłu zawieszonego PM10 poszybowały mocno w górę osiągając w dniu 09.11.2016 maksymalne wartości: w Liszkach 201 ug/m3, Niepołomicach Podłężu 172 ug/m3 oraz Zielonkach 157 ug/m3. Dla porównania w tym samym dniu stacja pomiarowa Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska na Alei Krasińskiego wskazała średnią niższą niż w badanych miejscowościach (106 ug/m3).

Niepokojące są również bardzo wysokie odczyty średniogodzinnych stężeń w trzech gminach, szczególnie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych, kiedy w domach rozpalane są piece. W dniu 04.11.2016 pomiędzy godziną 18:00 -19:00 pyłomierz ustawiony w Liszkach wskazał aż 454 ug/m3. Tego samego dnia w godzinach 19:00 – 20:00 dane przesłane przez pyłomierz zlokalizowany w Zielonkach wskazały 346 ug/m3. Najwyższe stężenie w Niepołomicach zostało odnotowane 07.11.2016 w godzinach popołudniowych – 408 ug/m3 to kolejny niechlubny rekord.

Należy pamiętać, iż pyłomierze Polskiego Alarmu Smogowego zostały ustawione w miejscach o dużym zagęszczeniu ludności. W Liszkach i Zielonkach pyłomierze stały na balkonach w centrum gmin. Natomiast w Niepołomicach- Podłężu na tarasie przedszkola. Niestety tak częste przekroczenia średnio dobowej normy, jak również bardzo wysokie ‘skoki’ stężeń pyłu PM10 (szczególnie wieczorami) mogą powodować realne zagrożenia dla zdrowia mieszkańców.

W Zielonkach 8 na 11 dni pomiarów to przekroczenia średnio dobowej normy. Warto podkreślić, iż w okresie pomiarów przekroczenia na Alejach Krasińskiego odnotowano przez 5 dni.

Opis badań:

9.11.2016

stężenie pyłu (PM10) aż trzykrotnie przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) w gminie Zielonki! Pyłomierz zlokalizowany w Zielonkach wskazał 157 µg/m3. Jakość powietrza w Małopolsce w dniu wczorajszym była zła, a szczególnie niebezpieczne dla zdrowia mieszkańców są wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Zielonkach 280 µg/m3 (godzina 19:00 – 20:00). Niska temperatura, brak wiatru, oraz opadów powodują, że dzisiejszy poranek znów rozpoczął się od przekroczeń dopuszczalnej wartości 50 µg/m3.

8.11.2016

Brak wiatru i niska temperatura spowodowały, iż w dniu wczorajszym jakość powietrza w Małopolsce była zła. W trzech badanych miejscowościach kolejny dzień zanieczyszczenia utrzymywały się na wysokich poziomach i przekroczyły średnio dobową normę 50 µg/m3. Średnie dobowe stężenie PM10 w Zielonkach 85 µg/m3. W Zielonkach maksymalne średnio godzinne stężenie wyniosło 179 µg/m3 również między godziną 17 a 18.

 

7.11.2016

Stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) we wszystkich trzech badanych gminach. Pyłomierz zlokalizowany w Zielonkach wskazał 67 µg/m3. Pomimo umiarkowanej jakości powietrza w dniu wczorajszym, na szczególną uwagę zasługują niepokojąco wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Zielonkach wskazywał 179 µg/m3 (godzina 18:00).

6.11.2016

Zanieczyszczenie pyłem (PM10) przekroczyło dopuszczalną granicę (tj. 50 µg/m3) i wynosiło w Zielonkach 61 µg/m3. Niedzielne opady deszczu w Małopolsce wpłynęły na chwilową poprawę jakości powietrza, a średnio-godzinne maksymalne stężenia pyłu PM10 wyniosły w Zielonkach 79 µg/m3 o godzinie 6 rano.

5.11.2016

Sobota (5.11) to kolejny dzień w którym stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną średniodobową wartość (tj. 50 µg/m3) w dwóch z trzech badanych gmin. W gminie Zielonki stężenie wyniosło ono 81 µg/m3. Wysokie stężenia 300 µg/m3 o godzinie 17:00 odnotowano w Zielonkach.  

4.11.2016

Brak wiatru oraz spadek temperatury dnia 4.11. (piątek) spowodowały znaczne pogorszenie jakości powietrza w trzech badanych miejscowościach. Zanieczyszczenie pyłem (PM10) znacząco przekroczyło poziom 50 µg/m3 czyli dopuszczalną granicę. Średniodobowe stężenie w gminie Zielonki wyniosło 128 µg/m3. Bardzo wysoki odczyt wskazywał pyłomierz w Zielonkach – 257 µg/m3 o godzinie 18:00.

3.11.2016

W czwartek (tj. 3.11.) w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach, czyli poniżej poziomu 50 µg/m3. Najniższe średniodobowe stężenie odnotowano w gminie Zielonki 34 µg/m3. Najniższe zanieczyszczenie pyłem (8 µg/m3) odnotowano we wszystkich trzech gminach w późnych godzinach nocnych (około 2:00). Spadek temperatury oraz brak wiatru spowodował jednak znaczący wzrost poziomu stężeń pyłu PM10 począwszy od godziny 16:00 w każdej z badanych gmin.

2.11.2016

W dniu wczorajszym w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach (tj. 50 µg/m3) i wynosiło w w Zielonkach 35 µg/m3.

1.11.2016

W dniu wczorajszym stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) w Zielonkach (57 µg/m3). Późnowieczorny przejazd przez Kryspinów i Liszki nie pozostawiał żadnych złudzeń, obie miejscowości zatopione były w kłębach gryzącego dymu z domowych pieców i kotłowni. Tak intensywnego zadymienia nie było w Krakowie. Najniższe zanieczyszczenie w Zielonkach odnotowano w godzinach przedpołudniowych (22 µg/m3). W Zielonkach między 22 a 23 poziom PM10 wynosił 92 µg/m3.

31.10.2016

Wiatr i sprzyjające warunki pogodowe spowodowały, iż w trakcie weekendu jakość powietrza w Małopolsce była dobra. W trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenia utrzymywały się na niskich poziomach. Wczoraj po południu i wieczorem sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu. W Zielonkach odnotowano 104 µg/m3 między godziną 22 a 23. Średnie dobowe stężenie PM10 w Zielonkach wynosiło poniżej 50 µg/m3 (przy normie średniodobowej 50 µg/m3). 

Badamy powietrze w Niepołomicach, 31.10 – 11.11.2016

Badamy powietrze w Niepołomicach, 31.10 – 11.11

W Niepołomicach Podłężu problem z przekroczeniem dopuszczalnych wartości wystąpił przez 6 dni. Warto podkreślić, iż w okresie pomiarów przekroczenia na Alejach Krasińskiego odnotowano przez 5 dni.

Opis badań:

9.11.2016

W dniu wczorajszym stężenie pyłu (PM10) aż trzykrotnie przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) w gminie Niepołomice! W Niepołomicach Podłęże średnio dobowe stężenie wynosiło 172 µg/m3. Jakość powietrza w Małopolsce w dniu wczorajszym była zła, a szczególnie niebezpieczne dla zdrowia mieszkańców są wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Niepołomicach Podłężu wykazał poziom 400 µg/m3 (godzina 17:00 – 18:00). Niska temperatura, brak wiatru, oraz opadów powodują, że dzisiejszy poranek znów rozpoczął się od przekroczeń dopuszczalnej wartości 50 µg/m3.

8.11.2016

Brak wiatru i niska temperatura spowodowały, iż w dniu wczorajszym jakość powietrza w Małopolsce była zła. W trzech badanych miejscowościach kolejny dzień zanieczyszczenia utrzymywały się na wysokich poziomach i przekroczyły średnio dobową normę 50 µg/m3. Średnie dobowe stężenie PM10 w Niepołomicach 101 µg/m3. Najwyższe stężenie w Niepołomicach – Podłężu osiągnęło (pyłomierz zlokalizowany w przedszkolu) poziom 259 µg/m3 (między 17 a 18). Przypominamy, że tak wysokie stężenie może świadczyć o tym iż w pobliżu znajduje się silne źródło emisji.

7.11.2016

W dniu wczorajszym stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną wartość (tj. 50 µg/m3) we wszystkich trzech badanych gminach. W Niepołomicach Podłęże średnio dobowe stężenie wynosiło 75 µg/m3. Pomimo umiarkowanej jakości powietrza w dniu wczorajszym, na szczególną uwagę zasługują niepokojąco wysokie średnio godzinne stężenia we wszystkich trzech badanych miejscowościach. W godzinach wieczornych pyłomierz w Niepołomicach Podłężu aż 408 µg/m3 (godzina 18:00).

6.11.2016

W dniu wczorajszym w Niepołomicach-Podłężu wartości stężeń mieściły się w średnio-dobowej normie i wyniosły 46. Niedzielne opady deszczu w Małopolsce wpłynęły na chwilową poprawę jakości powietrza, a średnio-godzinne maksymalne stężenia pyłu PM10 w badanych wyniosły w Niepołomicach – Podłężu 83 µg/m3 o godzinie 14:00,.

5.11.2016

Sobota (5.11) to kolejny dzień w którym stężenie pyłu (PM10) przekroczyło dopuszczalną średniodobową wartość (tj. 50 µg/m3). W Niepołomicach (Podłęże) gdzie stężenie wyniosło 43 µg/m3 wartość dopuszczalna nie została przekroczona. Pyłomierz zlokalizowany Niepołomicach (Podłęże) najwyższą średnio-godzinną wartość 150 µg/m3 wskazał o godzinie 18:00.

4.11.2016

Brak wiatru oraz spadek temperatury dnia 4.11. (piątek) spowodowały znaczne pogorszenie jakości powietrza w trzech badanych miejscowościach. Zanieczyszczenie pyłem (PM10) znacząco przekroczyło poziom 50 µg/m3 czyli dopuszczalną granicę. Średniodobowe stężenie Niepołomicach (Podłęże) wynosiło 75 µg/m3. Bardzo wysokie odczyty wskazywał pyłomierz w Niepołomicach (Podłęże) – 257 µg/m3 o godzinie 18:00.

3.11.2016

W czwartek (tj. 3.11.) w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach, czyli poniżej poziomu 50 µg/m3. Średniodobowe stężenie w Podłężu (gmina Niepołomice) – 37 µg/m3.

2.11.2016

W dniu wczorajszym w trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenie pyłem (PM10) mieściło się w dopuszczalnych granicach (tj. 50 µg/m3) i wynosiło w Niepołomicach-Podłężu 38 µg/m3 . Najniższe zanieczyszczenie  pyłem odnotowano w Niepołomicach-Podłężu w godzinach porannych (9 µg/m3). Tam też zanotowano najwyższe zanieczyszczenie średnio-godzinne spośród trzech badanych miejscowości. Stężenie pyłu między godziną 16 a 18 wynosiło tam 130 µg/m3.
1.11.2016

Średniodobowe stężenie pyłu (PM10) w Niepołomicach-Podłężu było poniżej dopuszczalnej wartości (50 µg/m3) i wynosiło 44 µg/m3. Jednak również w tej miejscowości w godzinach między 18 a 19 odnotowano podwyższony poziom PM10 wynoszący 110 µg/m3.  

31.10.2016

Wiatr i sprzyjające warunki pogodowe spowodowały, iż w trakcie weekendu jakość powietrza w Małopolsce była dobra. W trzech badanych miejscowościach zanieczyszczenia utrzymywały się na niskich poziomach. Wczoraj po południu i wieczorem sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu. Najwyższa średnia godzinna była odnotowana między godziną 17 a 18 w Niepołomicach-Podłężu (pyłomierz zlokalizowany w przedszkolu) i wyniosła 225 µg/m3. Tak wysokie stężenie może świadczyć o tym iż w pobliżu znajduje się silne źródło emisji. Średnie dobowe stężenie PM10 w Niepołomicach wyniosło 58 µg/m3, (przy normie średniodobowej 50 µg/m3).

Rybnik i podwarszawskie Legionowo dołączają do Delhi jako światowej stolicy smogu

7 listopada w Delhi odnotowano poziom zanieczyszczenia pyłem PM2.5 sięgający 700 ug/m3. Sytuację taką odnotowało większość światowych mediów jak urągającą standardom cywilizowanych krajów. Okazuje się, że podobne stężenia w tym samym czasie wystąpiły również w Polsce.

Zaledwie dzień później, 8 listopada, w Legionowie poziom zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2.5 pomiędzy godziną 21 i 22 sięgnął poziomu 606 ug/m3. Następnego dnia równie poważny incydent miał miejsce w Rybniku: o godzinie 22 poziom zanieczyszczenia pyłem PM10 wynosił 693 ug/m3. Co więcej, średnie stężenia pyłu PM10 dla doby było aż sześć razy wyższe niż dopuszczalna norma. To tylko dwa z przykładów pokazujących jak wygląda zanieczyszczenie powietrza w Polsce. Każdego roku nagminnie przekraczane są poziomy zanieczyszczenia powietrzem do wartości przekraczających wielokrotnie dopuszczalne normy.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest spalanie w domowych kotłach paliw stałych. Niestety, ten obszar pozostaje w Polsce poza jakąkolwiek regulacją. W efekcie bardzo popularne są tzw. „kopciuchy”, a więc kotły, które emitują do powietrza duże ilości dymu i zanieczyszczeń. Można w nich spalać wszystko – węgiel złej jakości, mokre drewno, a nawet śmieci. Brakuje też norm jakości węgla, przez co do gospodarstw domowych trafiają odpady węglowe (muły i flotokoncentraty) oraz węgiel słabej jakości, o wysokiej zawartości zanieczyszczeń.

Bez wprowadzenia wymogów co do jakości paliw oraz minimalnych standardów emisyjnych dla domowych urządzeń grzewczych nie uporamy się z problemem ogromnego zanieczyszczenia powietrza w naszym kraju, mówi Andrzej Guła z Polskiego Alarmu Smogowego.

Debata #ZaglebieBezSmogu – Czyste powietrze dla Sosnowca – realacja

9 listopada, w zasnuty smogiem wieczór (270% przekroczenia normy pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu), w kawiarni „Księgarnia“ w ścisłym centrum Sosnowca odbyła się debata z cyklu #ZaglebieBezSmogu – Czyste powietrze dla Sosnowca.

9 listopada, w zasnuty smogiem wieczór (270% przekroczenia normy pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu), w kawiarni „Księgarnia“ w ścisłym centrum Sosnowca odbyła się debata z cyklu #ZaglebieBezSmogu – Czyste powietrze dla Sosnowca.

Czy w Sosnowcu z powietrzem jest tak źle, że trzeba o nim debaty trzeba wzywać szerokie i zacne grono panelistów? Zastanawiał się prowadzący debatę Patryk Białas z Katowickiego Alarmu Smogowego, jednocześnie przypomniał kilka oczywistych faktów: Sosnowiec znalazł się na liście Światowej Organizacji Zdrowia 50-ciu najbardziej zanieczyszczonych miast Europy, przekroczone są znacznie w sezonie grzewczym stężenia szkodliwego pyłu zawieszonego PM10 oraz rakotwórczego Benzo(alfa)pirenu. Głównym źródłem pochodzenia tych szkodliwych substancji jest spalanie w domowych kotłach  paliw stałych takich jak węgiel i drewno. Dodatkowe szkodliwe substancje jak dioksyny czy metale ciężkie emitują do powietrza dodatkowo ci mieszkańcy Sosnowca którzy spalają śmieci.

Zagłębiowski Alarm Smogowy, organizator debaty do rozmowy o tym jak zapewnić czyste powietrza dla Sosnowca zaprosił Annę Dębiec z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miasta Sosnowiec, Adama Kuczowicza ze Straży Miejskiej w Sosnowcu, Łukasza Tekeli z Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Wiolettę Jończyk  z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach Mareka Sztukę z Tauron Ciepło oraz Sławomira Dębskiego reprezentanta Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Śląskiego.

Urząd Marszałkowski zapowiedział powstanie uchwały antysmogowej, która ma objąć całe województwo, jej zarys powinien pojawić się na początku 2017. W przeciwieństwie do rozwiązań zaproponowanych przez Miasto Kraków, śląska uchwała ma zezwalać na spalanie węgla. Nie chcemy eliminować węgla, nie stać nas na eliminowanie węgla i wiemy, że węgiel można spalać inaczej w wielu miejscach na świecie – powiedział Łukasz Tekeli.

Miasto Sosnowiec posiada aktywny program dopłat do wymiany źródeł ciepła na ekologiczne, nie dopłaca się wymiany palenisk na paleniska węglowe nawet te 5-tej klasy emisyjnej. Budżet dopłat na rok 2016 to 700 tys zł, składanie wniosków już się zakończyło, ale zapraszamy w 2017 do składania wniosków w nowym miejskim budżecie – zachęcała Anna Debiec z Urzędu Miasta Sosnowiec. Dopłaty z UM Sosnowiec można łączyć z tymi oferowanymi przez WFOŚiGW z Katowic. Wioletta Jończyk z tej instytucji gorącą zachęcała do korzystania z darmowych usług ich doradców energetycznych celem dobrania optymalnego technicznie i kosztowo rozwiązania wymiany źródła ciepła

Sosnowiecka Straż Miejska dysponuje pełnomocnictwem prezydenta do dokonywania kontroli palenisk, posiada te kompetencje od 2 tygodni i udał się w tym czasie przeprowadzić zaledwie kilkanaście kontroli, przedstawiciel Straży Miejskiej, zapewnił, że będą reagować na każde telefoniczne i pisemne zgłoszenie podejrzenia spalania odpadów.

W roku 2015 wymieniono w sosnowcu około 80 kotłów na ekologiczne, w tym tempie zajmie nam około 160 lat wymiana wszystkich kotłów na paliwa stałe w mieście i pozbycie się smogu – podkreślił Rafał Psik z Zagłębiowskiego Alarmu Smogowego – Program dopłat zapewniający mieszkańcowi dotację w wysokości 3.000zł, jest niewystarczającą kwotą, powoduje że stare kotły wymieniają tylko te osoby które i tak zamierzały go wymienić. Potrzebujemy szybkich  zmian ustawodawstwa przez władze centralne: zakazu sprzedaży niskojakościowych paliw stałych dla odbiorców indywidualnych oraz zakazu sprzedaży pozaklasowych kotłów „kopciuchów” – kontynuował Rafał Psik.

Głosy słuchaczy z sali zachęcały do powrotu do sprawdzonej praktyki punktów skupu surowców wtórnych. Słuchacze zwracali również uwagę Straży Miejskiej na nierozwiązany do dzisiaj w mieście problem nielegalnego i niezwykle szkodliwego dla zdrowia mieszkańców spalania przez właścicieli działek rekreacyjnych odpadów zielonych i śmieci w otwartych ogniskach. Pytano również o możliwość zastosowania dronów do kontroli tego czym palą mieszkańcy.

Podsumowując, trzeba sobie jasno powiedzieć, że smog przedwcześnie zabija 45 tyś. Polaków rocznie, a Polacy żyją o 9 miesięcy krócej z powodu smogu. Smog powoduje udary mózgu, zwiększa ryzyko choroby Alzheimera, niewydolność serca, zakrzepicę żył, astmę i rak płuc. Dopóki wszyscy nie wezmą sobie głęboko do serca jednej z konkluzji debaty, że są dobra wspólne, do których trzeba dokładać, to nie będziemy mieć w Sosnowcu czystego powietrza. Sęk w tym, że znowu mamy sezon grzewczy i znowu trwa alarm smogowy.

 

Debata #ZaglebieBezSmogu – Czyte powietrze dla Sosnowca – realacja

9 listopada, w zasnuty smogiem wieczór (270% przekroczenia normy pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu), w kawiarni „Księgarnia“ w ścisłym centrum Sosnowca odbyła się debata z cyklu #ZaglebieBezSmogu – Czyste powietrze dla Sosnowca.

Czy w Sosnowcu z powietrzem jest tak źle, że trzeba o nim debaty trzeba wzywać szerokie i zacne grono panelistów? Zastanawiał się prowadzący debatę Patryk Białas z Polskiego Alarmu Smogowego, jednocześnie przypomniał kilka oczywistych faktów: Sosnowiec znalazł się na liście Światowej Organizacji Zdrowia 50-ciu najbardziej zanieczyszczonych miast Europy, przekroczone są znacznie w sezonie grzewczym stężenia szkodliwego pyłu zawieszonego PM10 oraz rakotwórczego Benzo(alfa)pirenu. Głównym źródłem pochodzenia tych szkodliwych substancji jest spalanie w domowych kotłach  paliw stałych takich jak węgiel i drewno. Dodatkowe szkodliwe substancje jak dioksyny czy metale ciężkie emitują do powietrza dodatkowo ci mieszkańcy Sosnowca którzy spalają śmieci.

Zagłębiowski Alarm Smogowy, organizator debaty do rozmowy o tym jak zapewnić czyste powietrza dla Sosnowca zaprosił Annę Dębiec z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miasta Sosnowiec, Adama Kuczowicza ze Straży Miejskiej w Sosnowcu, Łukasza Tekeli z Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Wiolettę Jończyk  z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach Mareka Sztukę z Tauron Ciepło oraz Sławomira Dębskiego reprezentanta Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Śląskiego.

Urząd Marszałkowski zapowiedział powstanie uchwały antysmogowej, która ma objąć całe województwo, jej zarys powinien pojawić się na początku 2017. W przeciwieństwie do rozwiązań zaproponowanych przez Miasto Kraków, śląska uchwała ma zezwalać na spalanie węgla. Nie chcemy eliminować węgla, nie stać nas na eliminowanie węgla i wiemy, że węgiel można spalać inaczej w wielu miejscach na świecie – powiedział Łukasz Tekeli.

Miasto Sosnowiec posiada aktywny program dopłat do wymiany źródeł ciepła na ekologiczne, nie dopłaca się wymiany palenisk na paleniska węglowe nawet te 5-tej klasy emisyjnej. Budżet dopłat na rok 2016 to 700 tys zł, składanie wniosków już się zakończyło, ale zapraszamy w 2017 do składania wniosków w nowym miejskim budżecie – zachęcała Anna Debiec z Urzędu Miasta Sosnowiec. Dopłaty z UM Sosnowiec można łączyć z tymi oferowanymi przez WFOŚiGW z Katowic. Wioletta Jończyk z tej instytucji gorącą zachęcała do korzystania z darmowych usług ich doradców energetycznych celem dobrania optymalnego technicznie i kosztowo rozwiązania wymiany źródła ciepła

Sosnowiecka Straż Miejska dysponuje pełnomocnictwem prezydenta do dokonywania kontroli palenisk, posiada te kompetencje od 2 tygodni i udał się w tym czasie przeprowadzić zaledwie kilkanaście kontroli, przedstawiciel Straży Miejskiej, zapewnił, że będą reagować na każde telefoniczne i pisemne zgłoszenie podejrzenia spalania odpadów.

W roku 2015 wymieniono w sosnowcu około 80 kotłów na ekologiczne, w tym tempie zajmie nam około 160 lat wymiana wszystkich kotłów na paliwa stałe w mieście i pozbycie się smogu – podkreślił Rafał Psik z Zagłębiowskiego Alarmu Smogowego – Program dopłat zapewniający mieszkańcowi dotację w wysokości 3.000zł, jest niewystarczającą kwotą, powoduje że stare kotły wymieniają tylko te osoby które i tak zamierzały go wymienić. Potrzebujemy szybkich  zmian ustawodawstwa przez władze centralne: zakazu sprzedaży niskojakościowych paliw stałych dla odbiorców indywidualnych oraz zakazu sprzedaży pozaklasowych kotłów „kopciuchów” – kontynuował Rafał Psik.

Głosy słuchaczy z sali zachęcały do powrotu do sprawdzonej praktyki punktów skupu surowców wtórnych. Słuchacze zwracali również uwagę Straży Miejskiej na nierozwiązany do dzisiaj w mieście problem nielegalnego i niezwykle szkodliwego dla zdrowia mieszkańców spalania przez właścicieli działek rekreacyjnych odpadów zielonych i śmieci w otwartych ogniskach. Pytano również o możliwość zastosowania dronów do kontroli tego czym palą mieszkańcy.

Podsumowując, trzeba sobie jasno powiedzieć, że smog przedwcześnie zabija 45 tyś. Polaków rocznie, a Polacy żyją o 9 miesięcy krócej z powodu smogu. Smog powoduje udary mózgu, zwiększa ryzyko choroby Alzheimera, niewydolność serca, zakrzepicę żył, astmę i rak płuc. Dopóki wszyscy nie wezmą sobie głęboko do serca jednej z konkluzji debaty, że są dobra wspólne, do których trzeba dokładać, to nie będziemy mieć w Sosnowcu czystego powietrza. Sęk w tym, że znowu mamy sezon grzewczy i znowu trwa alarm smogowy.

 

Zagłębiowski Alarm Smogowy z grantem na kampanie społeczną.

Zagłebiowski Alarm Smogowy zdobył grant na przeprowadzenie kampanii społecznej w ramach konkursu „Nasze powietrze”. Wniosek ZAS uzyskał czwarte miejsce w ocenie merytorycznej z spośród 38 inicjatyw z całej Polski. Dzięki pozyskanym środkom w ciągu najbliższych kilku miesięcy przeprowadzimy kampanię społeczną na terenie Zagłębia Dąbrowskiego.

Celem kampani będzie zmiana postaw społecznych i wzmocnie działań samorządów na rzecz redukcji zimowej niskiej emisjiW tym celu będziemy m.in. warsztaty w szkołąch i przedszkolach, spotkania i happeningi, a w marcu 2017 zorganizujemy w Dąbrowie górniczje konferncję II Zagłębiowski Stół dla Czystego Powietrza.

Program grantowy „Nasze Powietrze” realizowany jest przez stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy w ramach projektu zintegrowanego „Wdrażanie Programu ochrony powietrza w województwie małopolskim – Małopolska w zdrowej atmosferze”, wspieranego z programu Unii Europejskiej LIFE.

Obywatele apelują do Ministra Środowiska o rzetelne informowanie o zanieczyszczeniu powietrza

4 listopada 2016 r. Dziś przedstawiciele Polskiego Alarmu Smogowego przekażą na ręce Pawła Sałka, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska, prawie 10 000 podpisów obywateli i obywatelek pod apelem o rzetelne informowanie społeczeństwa o zagrożeniach wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Apel skierowany jest do Ministra Środowiska Jana Szyszko.

W trakcie spotkania z Ministrem Pawłem Sałkiem rozmawiano o najważniejszych problemach, których rozwiązanie jest kluczowe do poprawy jakości powietrza w Polsce. Rozmowa była konstruktywna, co może dawać nadzieję na rozwiązanie tych problemów w przyszłości.

Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w całej Unii Europejskiej. Mimo to, Polacy nie są o tym informowani w odpowiedni sposób. Stężenia niebezpiecznych dla zdrowia substancji wielokrotnie przekraczają normy określone w polskim prawie. Każdego roku z powodu zanieczyszczenia powietrza w Polsce umiera 45 tysięcy osób. Jednak świadomość mieszańców, w jaki sposób mogą się chronić przed zanieczyszczeniem powietrza, jest ciągle zbyt niska.

Mieszkańcy Polski nie są informowani o wysokim zanieczyszczeniu powietrza, które zagraża ich zdrowiu. W innych państwach unijnych poziomy informowania i alarmowania o tym zagrożeniu są dużo niższe, przez co Polacy są częściej narażeni na wdychanie trujących pyłów. Brakuje bowiem komunikatów, które pozwoliłyby w odpowiedni sposób się chronić.

Kiedy w Paryżu ogłaszany jest alarm smogowy, przy średniodobowym stężeniu pyłu PM10 na poziomie 80 µg/m3 (mikrogramów na metr sześcienny), ostrzeżenie o zanieczyszczeniu powietrza przekazywane jest do wszystkich mediów. W Polsce taki sam stan powietrza jest uznawany za dobry. Aby ogłoszono stan alarmowy w Polsce średniodobowe stężenie pyłu PM10 musi sięgnąć aż 300 µg/m3. To niezwykle wysoki poziom alarmowy, jakiego próżno szukać w innych państwach Unii Europejskiej.

Obywatele Węgier i Czech ostrzegani są przed zagrożeniem po osiągnięciu poziomu średniodobowego stężenia pyłu PM10 trzykrotnie niższego niż w Polsce: 100 µg/m3. Czy Polacy mają inne płuca niż Węgrzy i Czesi? – pyta Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego. To smutne, że o tak ważnej rzeczy jaką jest zagrożenie naszego zdrowia, a często i życia, jesteśmy informowani w dalece niewystarczający sposób – dodaje.

Jesteśmy przekonani, że brak tak kluczowej informacji prowadzi do sytuacji, w której wzrasta zagrożenie zdrowia i życia Polaków. Nieświadomość zagrożenia sprawia, że nie jesteśmy w stanie chronić się przed negatywnym wpływem zanieczyszczenia powietrza w dni, kiedy stężenia rakotwórczych pyłów są największe – mówi Andrzej Guła.

 

Debata Zagłębie Bez Smogu „Czyste powietrze dla Sosnowca”.

Zapraszamy do wzięcia udziału w debacie która odbędzie się w dniu 9.11.2016 w godzinach 15:30-17:00 w klubokawiarni KSIĘGARNIA w Sosnowcu ul. Małachowskiego 22

Tematem debaty będzie czyste powietrze dla Sosnowca.

Debatę poprowadzi Patryk Białas z Polskiego Alarmu Smogowego. Główne zagadnienia do poruszenia w dyskusji: stan powietrza w Sosnowcu oraz jego wpływ na zdrowie, obecne i planowane działania dla poprawy stanu powietrza, programy pomocowe dla mieszkańców, uchwała antysmogowa w województwie.

Do udziału w debacie zostali zaproszeni przedstawiciele z:

  • Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach
  • Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa UM Sosnowiec
  • Wydział Ochrony Środowiska Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
  • WFOŚiGW Katowice
  • TAURON Ciepło
  • Straż Miejska Sosnowiec
  • Wojewódzka Rada Pożytku Publicznego

Krakowski Alarm Smogowy zbada powietrze w Małopolsce

Krakowski Alarm Smogowy pomiedzy 31 października i 9 grudnia sprawdzi jakość powietrza w 9 gminach sąsiadujących z Krakowem.

Przed rokiem Radio Kraków wraz z Polskim Alarmem Smogowym badało jakość powietrza w małopolskich uzdrowiskach i kurortach. W tym roku sprawdzimy, czym oddychają mieszkańcy gmin okalających Kraków, w których nie ma stałej stacji monitoringu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. W każdej z 9 gmin, które znalazły się na trasie drugiej edycji akcji „Małopolska bez smogu”, jakość powietrza monitorować będziemy przez dwa tygodnie. Pomiary prowadzone będą w sposób ciągły, równolegle w trzech miejscowościach przenośnymi pyłomierzami fotometrycznymi firmy TSI z certyfikatem USA należącymi do Polskiego Alarmu Smogowego. Startujemy 31 października.

Od poniedziałku 31 października do piątku 11.11 przenośne pyłomierze Polskiego Alarmu Smogowego mierzyć będą jakość powietrza w Zielonkach, Niepołomicach i Liszkach, następnie odwiedzimy Zabierzów, Mogilany i Wieliczkę (14.11 do 25.11), a na finiszu akcji (od 28.11 do 9.12) Skałę, Słomniki i gminę Igołomia – Wawrzeńczyce.

Warto podkreślić, że na zaproszenie Radia Kraków do wzięcia udziału w akcji pozytywnie odpowiedziały władze wszystkich miejscowości i gmin, w których prowadzone będą pomiary.

Aktualizowane na bieżąco wyniki prowadzonych pomiarów będą dostępne dla wszystkich on-line na stronie www.radiokrakow.pl. Będą one także punktem wyjścia do dyskusji prowadzonej za pośrednictwem anteny i strony internetowej Radia Kraków. W ramach akcji poruszać będziemy różnorodne tematy i aspekty związane z walką o lepszą jakość powietrza w Małopolsce

Aby pokazać, jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, co 2 tygodnie w jednej z gmin objętych pomiarami, Radio Kraków wraz z Województwem Małopolskim oraz Polskim Alarmem Smogowym zorganizuje „białe niedziele”, podczas których prowadzone będą bezpłatne badania spirometryczne – zapraszamy 6 listopada mieszkańców Liszek, 20 listopada –mieszkańców Wieliczki oraz 4 grudnia – mieszkańców gminy Słomniki.

Akcję ”Małopolska bez smogu” podsumuje transmitowana na antenie „Otwarta debata Radia Kraków”, która odbędzie się 13 grudnia w Studiu im. Romany Bobrowskiej.

Źródło: Radio Kraków

 

 

Dzieci kontra smog

27 i 28 października 2016 roku Katowicki Alarm Smogowy, Fundacja Napraw Sobie Miasto i Park Naukowo-Technologiczny Euro-Centrum, zorganizowali warsztaty o czystym powietrzu. 160 dzieci miało okazję posłuchać o o czystym powietrzu, efektywności energetycznej i OZE.

Oddychanie powietrzem ma zasadnicze znaczenie dla naszego istnienia, ale czy kiedykolwiek myślałeś, że możesz nie oddychać świeżym i czystym powietrze? Podczas warsztatów w szkole podstawowej Społecznego Towarzystwa Oświatowego im. Stanisława Konarskiego, poprzez prosty eksperyment staraliśmy się uświadomić dzieciom, jak "brudne" jest powietrze, którym oddychają. Warsztaty przeprowadził przedstawiciel Niezależnej Grupy Popularyzatorów Nauki "Eksperymentatorzy".

Następnego dnia, podczas warsztatów zorganizowanych przez Centrum Handlowe FORUM w Gliwicach, dzieci miały okazję namalować "List o czyste powietrze". Warsztaty były częścią wydarzenia "FORUM kontra smog".

Warsztaty są elementem projektu: Młodzi ambasadorzy #czystepowietrze. 

 

 

STANOWISKO POLSKIEGO ALARMU SMOGOWEGO W SPRAWIE PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA (2016/09/23) MINISTRA ROZWOJU W SPRAWIE WYMAGAŃ DLA KOTŁÓW NA PALIWO STAŁE O MOCY NIE WIĘKSZEJ NIŻ 500 KW

1. Rozporządzenie regulujące standardy emisyjne dla kotłów na paliwa stałe małej mocy (to jest <500 kW) jest niezbędne dla poprawy jakości powietrza w Polsce. Bez tego aktu prawnego nie będzie możliwe prowadzenie skutecznych działań na rzecz eliminacji niskiej emisji, a więc głównego źródła zanieczyszczenia powietrza w Polsce pyłem zawieszonym oraz rakotwórczym benzo[a]pirenem. Mając powyższe na uwadze, bardzo nas cieszy to, że Ministerstwo Rozwoju zaproponowało wprowadzenie standardów emisyjnych dla kotłów. Brak podjęcia działań w tym zakresie powodował, że problem niskiej emisji od wielu lat ulegał pogłębieniu. O wprowadzenie tego rozporządzenia apelujemy od początku naszej działalności. O potrzebie regulacji w tym obszarze mówi również Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie o jakości powietrza1.

Każdego roku w Polsce sprzedaje się około 140 000 pozaklasowych kotłów na paliwo stałe2, , zwanych popularnie „kopciuchami” oraz „śmieciuchami”. Dodatkowo do sprzedaży trafia dziesiątki tysięcy urządzeń typu kominki, kozy – tzw. ogrzewacze pomieszczeń,  których eksploatacja charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem emisji zanieczyszczeń. Niweczy to wszelkie wysiłki nakierowane na likwidację niskiej emisji. Przykładowo, w 2014 roku w Małopolsce wymieniono 3000 pozaklasowych kotłów na paliwo stałe dzięki zaoferowaniu dotacji ze środków publicznych3, a w tym samym czasie w województwie tym zainstalowano około 13 000 nowych „kopciuchów”4. Podobnie liczba nowo zainstalowanych „kopciuchów” przewyższa znacząco liczbę kotłów wymienionych w ramach programu KAWKA, czy programów Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

2. Stoimy na stanowisku, że ze względu na fatalną jakość powietrza w naszym kraju, projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie znacznie wcześniej. Każdy miesiąc bez regulacji dla sprzedawanych kotłów pogłębia problem niskiej emisji i zwiększa koszty redukowania zanieczyszczeń w przyszłości. Osoby, które teraz zakupią pozaklasowe kotły będą ich używać jeszcze przez dziesięć lub więcej lat. Aby skłonić je do wymiany na bardziej nowoczesne urządzenia trzeba będzie proponować im wysokie dotacje. Uważamy, że rozporządzenie to powinno wejść w życie w połowie 2017 roku. Jest to odpowiedni czas, aby polscy producenci kotłów mogli przystosować się do nowych regulacji – duża część z nich oferuje już teraz kotły klasy 5.

3. Zaproponowane w paragrafie 1, punkt 2 wyłączenia będą powodować istotną lukę, która umożliwi łatwe obchodzenie wymagań emisyjnych, które docelowo ma nakładać projektowane rozporządzenie. Przykładowo, wyłączenie kotłów na biomasę niedrzewną będzie umożliwiać zakup kotła o wysokiej emisyjności pierwotnie przeznaczonego do spalania słomy, a następnie spalanie w nim innych paliw. Proceder ten będzie praktycznie niemożliwy do wyeliminowania czy skontrolowania. Dlatego postulujemy usunięcie wszystkich wyłączeń zaproponowanych w paragrafie 1, punkt 2.

4. Rozporządzenie powinno mieć szerszy zakres i obejmować wszelkie rodzaje kotłów oraz miejscowe ogrzewacze pomieszczeń, w tym kominki oraz kozy. Badania rzeczywistej emisyjności wyraźnie wskazują, że na przykład kominki mogą emitować bardzo wysokie ilości pyłu i benzo[a]pirenu – znacznie wyższe niż np. kotły na węgiel lub na drewno. Tabela poniżej prezentuje wyliczenia dotyczące emisyjności różnych urządzeń grzewczych, w tym w tym kominków5. Co więcej, udział bardzo drobnego pyłu (<1 µm) w pyle całkowitym powstającym przy spalaniu drewna może sięgać nawet 90%. To właśnie najdrobniejszy pył stanowi ogromne zagrożenie zdrowotne, gdyż z łatwością przedostaje się do krwioobiegu.

 

     Emisja pyłu w mg/m3

      Kominek – mokre drewno

      2180

      Kominek – suche drewno

      1350

      Kominek spełniający nowe wymogi UE

      40

 

      Kocioł „pozaklasowy” – mokre drewno

      1090

      Kocioł „pozaklasowy” – suche drewno

      840

      Kocioł na drewno 5 klasa (ręczny)

      60

      Kocioł na pelet 5 klasa

      40

 

      Kocioł „pozaklasowy” – węgiel złej jakości

      1180

      Kocioł „pozaklasowy” – węgiel dobrej jakości

      770

      Kocioł na węgiel 5 klasa (automatyczny)

      40

      Kocioł gazowy

      0

      Pompa ciepła

      0

 

Dlatego tak ważne jest aby miejscowe ogrzewacze pomieszczeń, w tym kominki oraz kozy były również objęte regulacją – to są nowe źródła niskiej emisji.

5. Oprócz zaproponowanych w Załączniku do Rozporządzenia wymogów emisyjnych, proponujemy aby wprowadzić również wymóg braku rusztu awaryjnego. Kotły wyposażone w ruszt awaryjny (oprócz podajnika automatycznego) umożliwiają spalanie odpadów, co jest praktyką wysoce naganną i należy ją uniemożliwić. Tego typu wymóg stosowany jest np. przez władze samorządowe w Małopolsce przy udzielaniu dotacji na wyminę źródła grzewczego.

6. Za słuszny należy uznać wymóg, iż graniczne wartości emisji zanieczyszczeń uznaje się za spełnione jeżeli są potwierdzone przez jednostkę akredytowaną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Należy jednak jednoznacznie wskazać procedury badawcze określania granicznych wartości zanieczyszczeń (na przykład jak w normie PN_EN 303-5:2012). Brak określenia tych procedur powoduje ryzyko, iż wartości emisji dla badanych przez producentów urządzeń będą nieporównywalne, a na rynek trafiać będą urządzenia charakteryzujące się wyższą emisyjnością niż deklarowana przez producenta.

7. To samo dotyczy procedur kontroli przestrzegania rozporządzenia na rynku kotłów i ogrzewaczy pomieszczeń (kominków, kóz). Procedury te powinny zapewniać, że w sprzedaży nie będą znajdować się urządzenia, które nie spełniają wymogów określonych rozporządzeniem. Należy zdefiniować jaki organ będzie odpowiedzialny za to zagadnienie, a także sankcje nakładane na podmioty sprzedające urządzenia niezgodne z wymogami rozporządzenia.

8. Poza samym rozporządzeniem wskazane byłoby stworzenie przez Ministerstwo Rozwoju listy certyfikowanych produktów. Taka lista pomogłaby w porządkowaniu rynku i miałaby działanie proinnowacyjne. Podobne rozwiązanie przyjęto na przykład w Niemczech – lista BAfA. Na liście tej znajdują się też polskie polskie kotły6.

9. AbyAby zapobiegać powstawaniu „szarej strefy” należy równolegle opracować system kontroli istniejących kotłów, pieców, kominków, itp. pod względem ich emisyjności. Wymaga to zmian w odrębnych aktach prawnych (m.in. prawo budowlane).

 

1 Informacja o wynikach kontroli: ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2014

2 Efektywność Energetyczna w Polsce – Przegląd 2013, Instytut Ekonomii Środowiska, Kraków 2014

3 Sprawozdanie z realizacji Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego za 2014 r., Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków 2014

4 Dane na podstawie szacunków sprzedaży kotłów prezentowanych przez producentów kotłów na paliwa stałe.

5 Założenia bazy danych wskaźników emisji dla kalkulatora emisji zanieczyszczeń z urządzeń grzewczych na paliwa stałe, dr inż. Krystyna Kubica oraz dr inż. Robert Kubica, Zabrze, 2015 r.

6 Przykładowo: http://www.biawar.com.pl/o-firmie/aktualnosci-i-promocje/42-aktualnosci-kotly/25-pelmax-na-niemieckiej-liscie-bafa-

Najpopularniejszy program dotacyjny do zawieszenia – kontrowersyjna decyzja rządu

Według doniesień Polityki Insight w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapadła decyzja o wstrzymaniu największego programu wspierającego wymianę starych kotłów na węgiel...

Uwagi PAS do programu „Czyste Powietrze”

Program „Czyste Powietrze” jest kluczowym instrumentem finansowym wspierającym transformację domów jednorodzinnych w Polsce w kierunku czystych źródeł ogrzewania oraz zmniejszonego zapotrzebowania na energię. Od...

Smogowe płuca ruszają w Polskę – Polski Alarm Smogowy zaczyna kampanię

Mobilne instalacje przedstawiające ludzkie płuca po raz kolejny ruszają w Polskę. To już szósta edycja antysmogowej kampanii Polskiego Alarmu Smogowego „Zobacz czym oddychasz”, która...

Raport PAS – zmiany w kosztach ogrzewania domu, lider wciąż ten sam

Polski Alarm Smogowy opublikował nowy raport cen paliw stałych: węgla, pelletu i drewna kawałkowego. Odnotowano niewielki wzrost w odniesieniu do poprzedniego kwartału, natomiast porównanie...

Trwa wyścig o czyste powietrze – najnowszy ranking smogowych rekordzistów

To już dziewiąty smogowy ranking Polskiego Alarmu Smogowego obejmujący miejscowości z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Polsce. Zestawienie sporządzono na podstawie danych pomiarowych Głównego Inspektoratu...

Przyjęto nowe normy jakości powietrza – zgodne głosowanie państw Unii Europejskiej

Państwa Unii Europejskiej przyjęły nowe normy jakości powietrza, które zaczną obowiązywać od 2030 roku. W głosowaniu wzięli udział przedstawiciele rządów państw unijnych, prawie jednogłośnie...