Badamy powietrze – Iwkowa – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.

Badamy powietrze – Klikuszowa – grudzień 2020

Pomiary prowadzone przez Nowotarski AS

Badamy powietrze – Rzepiennik Suchy – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Badamy powietrze – Myślenice – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Badamy powietrze – Stryszów – grudzień 2020

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.

Badamy powietrze – Szczucin – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.

Badamy powietrze – Wrocław – grudzień 2020

Pomiary prowadzone przez Dolnośląski AS

Badamy powietrze – Kęty – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Badamy powietrze – Wołowice – grudzień 2020

Pomiary prowadzone przez Wołowicki AS

Grudzień 2020

1. Polski Alarm Smogowy przygotował nowy ranking najbardziej zanieczyszczonych polskich miast. Na szczycie niechlubnego zestawienia za 2019 rok znalazły się Nowy Targ i Pszczyna.
2. Trwa kampania Polskiego Alarmu Smogowego #Zobaczczymoddychasz. Kilkumetrowe płuca okryte białą tkaniną filtracyjną „oddychające” zanieczyszczonym powietrzem są ustawiane w centralnych miejscach polskich miast i miasteczek.
3. Pojawił się projekt zmian w prawie, który pozwoli wprowadzać Strefy Czystego Transportu (SCT).
4. Ruszyła trzecia edycja programu Biznes kontra smog.
5. PAS otrzymał nagrodę Zielonego Orła „Rzeczpospolitej” w kategorii „Organizacje Ekologiczne”.
6. Na koniec tego roku pełnego wyzwań chcielibyśmy przesłać Państwu moc serdecznych życzeń.




Newsletter PAS

Masz problem z odczytaniem tej wiadomości? Zobacz ją w przeglądarce.
Polski Alarm Smogowynewsletter
GRUDZIEń 2020
Polski Alarm Smogowy przygotował nowy ranking najbardziej zanieczyszczonych polskich miast. Na szczycie niechlubnego zestawienia za 2019 rok znalazły się Nowy Targ i Pszczyna.

Na liście smogowych rekordzistów przeważają małe miejscowości, a także wsie – widać jasno, że problem smogu nie dotyczy wyłącznie dużych miast.

Więcej: https://smoglab.pl/pszczyna-i-nowy-targ-na-szczycie-rankingu-najbardziej-

zanieczyszczonych-miast/

Trwa kampania Polskiego Alarmu Smogowego #Zobaczczymoddychasz. Kilkumetrowe płuca okryte białą tkaniną filtracyjną „oddychające” zanieczyszczonym powietrzem są ustawiane w centralnych miejscach polskich miast i miasteczek.

Ich zmieniający się kolor ma na celu unaocznienie mieszkańcom tego, co dzieje się z organizmem, gdy jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwo oddychania trującym powietrzem. Zwykle wystarcza kilka dni, by płuca zmieniły kolor na czarny. To jak zmieniają się płuca można zobaczyć w specjalnej zakładce w serwisie SmogLab: https://smoglab.pl/category/zobacz-czym-oddychasz

Pojawił się projekt zmian w prawie, który pozwoli wprowadzać Strefy Czystego Transportu (SCT).

Jest on jednak tak dziurawy, że bez problemu przedostaną się do nich nawet najstarsze samochody spalinowe. Więcej: https://smoglab.pl/strefy-czystego-transportu-nowelizacja/

Ruszyła trzecia edycja programu Biznes kontra smog.

To program, który powstał z inicjatywy PricewaterhouseCoopers, a którego celem jest realizacja programu wolontariatu pracowniczego w obszarze edukacji dzieci i młodzieży na temat smogu i czystości powietrza. Start nowej edycji poprzedziły badania społeczne, w których 61% zapytanych deklarowało, ze z powodu złego stanu powietrza rozważało zmianę miejsca zamieszkania

Więcej: https://smoglab.pl/61-zapytanych-z-powodu-zlego-stanu-powietrza-rozwazalo-zmiane-miejsca-zamieszkania/

PAS otrzymał nagrodę Zielonego Orła „Rzeczpospolitej” w kategorii „Organizacje Ekologiczne”.

Nagrody a tej kategorii przyznaje się dla organizacjom, które nie tylko sygnalizują problemy, ale również starają się przedstawiać konkretne rozwiązania.

Polski Alarm Smogowy został wyróżniony także w konkursie EKOHero.

Więcej: https://smoglab.pl/polski-alarm-smogowy-nagrodzony-zielonym-orlem-rzeczpospolitej

Na koniec tego roku pełnego wyzwań chcielibyśmy przesłać Państwu moc serdecznych życzeń.

Niech świąteczny czas upłynie spokojnie, a Nowy Rok przyniesie upragnione czyste powietrze! Wszystkiego dobrego!

SmogLab założyliśmy go w 2016 roku, kiedy o smogu mówiło się tylko Krakowie. Naszą pierwszą misją było więc to, by edukować o tym gigantycznym problemie naszego środowiska. Dziś to jeden z najważniejszych polskich serwisów poświęconych tej tematyce. Serwis częściowo utrzymuje się z wpłat od czytelników.
Można go wesprzeć tutaj: https://smoglab.pl/wesprzyj-smoglab/

 

Polski Alarm Smogowy
polskialarmsmogowy@gmail.com
kom: 731 764 909

Newsletter został wysłany przez Krakowski Alarm Smogowy z siedzibą przy ul. Felicjanek 10/6, 30-104 Kraków KRS 0000491120. Otrzymałeś(aś) go, gdyż jesteś zapisany(a) na newsletter Polskiego Alarmu Smogowego, wysyłany do osób zainteresowanych walką o czyste powietrze w Polsce. Jeśli ta tematyka jest Ci bliska, nie musisz nic robić. Gwarantujemy, że Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione. Mamy nadzieję, że lubisz nasze newslettery. Jeśli natomiast nie chcesz otrzymywać takich informacji kliknij tutaj aby się wypisać.


Miasta chcą lepszych przepisów o Strefach Czystego Transportu

Największe polskie miasta zrzeszone w Unii Metropolii jednoznacznie krytykują podejście Ministerstwa Klimatu do Stref Czystego Transportu. Obecne rozwiązanie jest ich zdaniem nieskuteczne. Miasta oczekują zmian zgodnych z propozycjami Polskiego Alarmu Smogowego.

– W tej sprawie idziemy razem – mówi Bartosz Piłat, ekspert transportowy Polskiego Alarmu Smogowego – Unia Metropolii Polskich zainterweniowała w Ministerstwie Klimatu wkrótce po ogłoszeniu konsultacji społecznych projektu zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt zawiera propozycje dotyczące Stref Czystego Transportu. Miasta zrzeszone w Unii Metropolii jednoznacznie krytykują podejście ministerstwa do tematu.

Na co zwracają uwagę miasta Unii?

  • Wymagania obowiązujące w Strefach Czystego Transportu mają nie będą dotyczyć samochodów należących do mieszkańców tej strefy. Bez objęcia tych aut wymogami SCT nie będą w stanie wpłyną pozytywnie na jakość powietrza. Ustawa nie określa też, kogo można uznać za mieszkańca Strefy;
  • Ministerstwo uzależnia możliwość wjazdu do SCT od wieku pojazdu, a nie od ilości zanieczyszczeń jakie on emituje. Resort uznaje, że do SCT nie powinny wjeżdżać samochody starsze niż 14 lat (przynajmniej norma emisji Euro4), ale nie zwraca uwagi, że pojazdy z silnikami Diesla emitują wielokroć więcej szkodliwych substancji. W efekcie wedle propozycji ministerstwa bardziej szkodliwy diesel, wyprodukowany sześć lat temu będzie mógł wjechać do SCT, ale mniej emitujący samochód benzynowy z 2005 r. już nie;
  • Lista wyjątków oraz zasad, określających kto może wjechać do Strefy Czystego Transportu bez spełniania wymogów emisyjnych jest tak długa i skomplikowana, że przepisy te będą niemożliwe do wyegzekwowania.

Uwagi Unii Metropolitalnej są zbieżne ze spostrzeżeniami PAS. – To ważny sygnał, że nasze propozycje zmian znajdują akceptację włodarzy miast. Budowaliśmy je z założeniem, że mają przynieść regulacje odpowiadające na potrzeby samorządów. Stanowisko Unii wskazuje, że nasza propozycja jest przemyślana – ocenia Bartosz Piłat.

Samorządowcy w liście do ministra Kurtyki wskazują, że potrzebne są przepisy, które skuteczne i zarazem realnie odniosą się do rzeczywistości społeczno-gospodarczej. „Jesteśmy przekonani, że stopniowe i łagodne wprowadzanie ograniczeń związanych z emisją spalin będzie rozwiązaniem budującym świadomość społeczną, co do znaczenia i wpływu na stan środowiska naturalnego pojazdów poruszających się po miastach. Jednocześnie da szansę na akceptację dla tych rozwiązań.” – czytamy w liście do Ministra Michała Kurtyki.

Kontrola palenisk w Małopolsce do poprawy – Urząd Marszałkowski uruchamia dofinansowanie dla gmin

W ostatnich dniach ruszył nabór do programu w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski, który obejmuje m.in. finansowanie zakładania i prowadzenia straży gminnych i międzygminnych....

Czyste Powietrze na rozdrożu – niepewne finanse i trudniejszy dostęp

7 marca minęło 100 dni od zawieszenia programu “Czyste Powietrze”. Polski Alarm Smogowy sprawdza jak wygląda postęp prac nad nową wersją programu. Po stu...

Walka ze smogiem w odwrocie? Wymiana pieców w krakowskim obwarzanku zwalnia

Tempo wymiany kotłów w krakowskim “obwarzanku” spadło do poziomu sprzed 7 lat. W porównaniu do rekordowego 2022 roku, kiedy zlikwidowano aż 2691 “kopciuchów”, w 2024...

Nowy ranking gmin w Programie Czyste Powietrze – liderami gminy Mazowsza i północnej Polski

Polski Alarm Smogowy zaprezentował kolejną odsłonę rankingu gmin w Programie Czyste Powietrze obejmującą cały 2024 rok. Liczba wniosków składanych do tego programu świadczy między...

Kampania pokazuje, czym oddycha Twoje dziecko – najciemniejsze płuca w Nowej Rudzie, Wrocławiu i...

Szósta edycja kampanii „Zobacz czym oddychasz. Zdrowe Powietrze = Zdrowe Dzieci!” trwa. Mobilne płuca w ciągu trzech miesięcy odwiedziły już dwadzieścia miejscowości pokazując, czym...

Ile płacimy za ogrzewanie domów? Nowy raport PAS – pompy ciepła wciąż najtańsze

Polski Alarm Smogowy sprawdził po raz kolejny ceny węgla, pelletu i drewna kawałkowego. Badanie odbyło się na początku 2025 roku i uwzględniało zmiany jakie...