Najbardziej rakotwórcze powietrze w Polsce – PAS prezentuje ranking miast

Nowy Targ i Pszczyna – to zwycięzcy smogowego niechlubnego rankingu PAS. Na podstawie danych pomiarowych Państwowego Monitoringu Środowiska z 2019 r. sporządzono listę piętnastu najmocniej zasmogowanych miejscowości w Polsce. Na szczycie znalazły się miejscowości, w których odnotowano wielokrotne przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza. Na liście smogowych rekordzistów przeważają małe miejscowości, a także wsie – widać jasno, że problem smogu nie dotyczy wyłącznie dużych miast.

Ranking przedstawia miasta o najwyższym zanieczyszczeniu powietrza pod względem stężenia rakotwórczego benzo(a)pirenu oraz liczby dni, w których dobowe stężenie pyłu PM10 było powyżej normy. Z listy smogowych rekordzistów wypadł Kraków, w którym od września 2019 r. obowiązuje całkowity zakaz spalania węgla i drewna w gospodarstwach domowych.

To kolejny rok, w którym prezentujemy rankingi najmocniej zanieczyszczonych miejscowości w Polsce – mówi Piotr Siergiej, rzecznik PAS – i jak co roku widzę te same nazwy. Wydawałoby się, że włodarze tych miast powinni być zaalarmowani sytuacją, w której mieszkańcy miejscowości oddychają rakotwórczymi substancjami pochodzącymi z kotłów na węgiel i drewno, a poziomy zanieczyszczenia wielokrotnie przekraczają dopuszczalne normy. W niektórych z miast widać duże zaangażowanie lokalnych władz np. Rybnika. Niestety w innych miejscowościach z listy działania samorządów w walce ze smogiem pozostawiają wiele do życzenia.

Rekordowy Nowy Targ to aż 1800% rakotwórczego benzo(a)pirenu (BAP) w powietrzu – tyle samo, ile w poprzednim roku. Cała pierwsza piętnastka to stężenia tej rakotwórczej substancji sięgające od 700 do 1800% dopuszczalnej normy! Na liście smogowych rekordzistów przeważają małe miejscowości, a także wsie – widać jasno, że problem smogu nie dotyczy wyłącznie dużych miast. Występuje właściwie w każdej polskiej miejscowości. Na pozycji piątej znalazła się śląska wieś Godów, w której mieszka niecałe dwa tysiące osób. W 2019 roku nowa stacja pomiarowa stanęła w podkrakowskim Zabierzowie, w którym nigdy wcześniej nie mierzono jakości powietrza. Dzięki temu w tej niewielkiej wsi odnotowano stężenie rakotwórczego BAP przekraczające 8-krotnie normę. Okazuje się, że by miejscowość została smogowym rekordzistą wystarczy zainstalować w niej stację pomiarową.

Najmniejszą liczbę dni smogowych odnotowano w miastach położonych na Pomorzu: Sopot (1 dzień), Słupsk (3 dni) i Kołobrzeg (4 dni). Największą w Pszczynie (106 dni), Rybniku (89 dni) oraz Nowym Targu (88 dni). Mieszkańcy Pszczyny przez niemal jedną trzecią roku oddychają zanieczyszczonym powietrzem.

PAS podkreśla, że na listę trafiły tylko te miejscowości, w których znajdują się stacje pomiarowe Państwowego Monitoringu Środowiska. Brak innych miast na liście nie oznacza wcale, że tam problem smogu nie występuje.

Aktywiści alarmów smogowych są tą sytuacją oburzeni. – Zawstydzający jest fakt, że moje miasto drugi rok z rzędu plasuje się na pierwszym miejscu – mówi Aleksandra Antes-Szewczyk, aktywistka Pszczyńskiego Alarmu Smogowego – Nasza pozycja w rankingu powinna dać wszystkim do myślenia – zarówno mieszkańcom jak i włodarzom. Wyniki innych miast pokazują, że można robić więcej, skuteczniej. Niestety temat smogu pojawia się tylko przy okazji corocznych rankingów, wyborów i Dnia Czystego Powietrza. W Pszczynie problem nie jest traktowany priorytetowo, choć od jakości powietrza zależy zdrowie i życie wszystkich mieszkańców.

W 2018 roku ruszył rządowy Program Czyste Powietrze. Premier zapowiedział likwidację 3 milionów „kopciuchów” i wydatkowanie 103 mld zł na ocieplenie domów i wymianę kotłów rozłożone na 10 lat. Niestety tempo wymiany kotłów jest zbyt wolne. Przez dwa lata funkcjonowania programu złożono zaledwie 177 tysięcy wniosków i podpisano 146 tysięcy umów na dopłaty(1). Porównując to z planem wymiany 300 tys. kotłów rocznie widać, że PCZP działa zdecydowanie zbyt wolno.

Mimo zapowiedzi rząd nie dokończył reformy programu – nie uruchomiono wsparcia przez banki czy wsparcia pozwalającego na wymianę kotłów przez ubogie gospodarstwa. Brakuje również szerokiej kampanii informacyjnej o potrzebie wymiany kotłów. Nie ma także wsparcia do wymiany pieców kaflowych w budynkach wielorodzinnych. – Skuteczna walka z zanieczyszczeniem powietrza wymaga współpracy na linii rząd i samorząd. Rząd powinien zapewnić odpowiednie programy finansowe, a samorządy, że to wsparcie wraz z informacją o potrzebie wymiany kotłów trafi do mieszkańców – mówi Andrzej Guła, lider PAS.

(1) źródło: http://orka.sejm.gov.pl/opinie9.nsf/nazwa/618_20201113/$file/618_20201113.pdf

Ranking miejscowości z najwyższym rocznym stężeniem benzo(a)pirenu w 2019 r.
(norma: 1 ng/m3)

źródło: Roczne Oceny Jakości Powietrza – raporty wojewódzkie, GIOŚ 2020

 

miejscowość

roczne stężenie
benzo(a)pirenu [ng/m3]

1.

Nowy Targ

18

2.

Rybnik

13

3.

Sucha Beskidzka

11

4.

Nowy Sącz

10

 

Zdzieszowice

10

5.

Nowa Ruda

8

 

Olkusz

8

 

Tuchów

8

 

Zabierzów

8

 

Godów

8

 

Myszków

8

6.

Nowa Sól

7

 

Oświęcim

7

 

Knurów

7

 

Pszczyna

7

 

Ranking miejscowości z największą liczbą dni z przekroczeniem dobowego poziomu
dopuszczalnego pyłu PM10 w 2019 r. (norma: 35 dni)

źródło: Roczne Oceny Jakości Powietrza – raporty wojewódzkie, GIOŚ 2020

 

miejscowość

liczba dni z przekroczeniem
dobowego poziomu
dopuszczalnego PM10

1.

Pszczyna

106

2.

Rybnik

89

3.

Nowy Targ

88

4.

Wodzisław Śląski

86

5.

Zabierzów

83

6.

Godów

79

7.

Nowa Ruda

78

8.

Sucha Beskidzka

77

 

Zabrze

77

9.

Lubań

71

 

Nowy Sącz

71

10.

Skawina

70

11.

Lubliniec

68

12.

Żywiec

67

13.

Oświęcim

66

 

Katowice (śr. ze stacji)

66

Polski Alarm Smogowy nagrodzony Zielonym Orłem „Rzeczpospolitej”

PAS otrzymał nagrodę Zielonego Orła w kategorii „Organizacje Ekologiczne”, w której nagrody przyznaje się dla organizacji, które nie tylko sygnalizują problemy, ale również starają się przedstawiać konkretne rozwiązania.

Podczas gali zorganizowanej 27 listopada 2020 r. redakcja „Rzeczpospolitej” przyznała nagrody Zielonego Orła firmom, samorządom, organizacjom pozarządowym i wyjątkowym osobom, które przysłużyły się klimatowi. Kandydatury do wszystkich kategorii tej nagrody zgłaszali dziennikarze Rzeczpospolitej oraz członkowie Kapituły.

Zielony Orzeł – Kategoria Organizacje Ekologiczne

Pierwsze miejsce – przyznano Koalicji Klimatycznej
Drugie miejsce – przyznano fundacji Rozwój TAK – odkrywki NIE
Trzecie miejsce – przyznano Polskiemu Alarmowi Smogowemu

To jest nagroda dla wszystkich działaczy PAS – powiedział podczas gali Andrzej Guła, lider PAS – Wygramy walkę o czyste powietrze, gdy wszyscy będziemy domagać się podstawowego prawa jakim jest życie w czystym środowisku.

Zielonego Orła w Kategorii „Samorządy” otrzymało miasto Kraków, między innymi za walkę z zanieczyszczeniem Powietrza.

Zielonego Orła w Kategorii „Technologie” otrzymała firma Airly, monitorująca jakość powietrza

Nad tegorocznymi wynikami czuwała kapituła w składzie:
• Szymon Dziak-Czekan, prezes Stowarzyszenia „Polski Recykling”
• Daria Kulczycka, doradca zarządu, Konfederacja Lewiatan
• Michał Niewiadomski, redaktor dziennika „Rzeczpospolita”, przewodniczący kapituły Zielony Orzeł „Rzeczpospolitej”
• profesor Maciej Nowicki, były minister środowiska
• doktor Wiesław Rozłucki, prezes zarządu Fundacji Polskiego Instytutu Dyrektorów
• Maciej Sadowski, prezes fundacji Startup Hub Poland
• Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej

 

Badamy powietrze – Kalwaria Zebrzydowska – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Badamy powietrze – Maków Podhalański – grudzień 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Badamy powietrze – Niepołomice – listopad 2020

Pomiary prowadzone Niepołomicki AS

Badamy powietrze – Sułkowice- listopad 2020

Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.

Badamy powietrze – Myślenice – listopad 2020

Pomiary prowadzone w ramach projektu LIFE – Małopolska w Zdrowej Atmosferze.

Badamy powietrze – Krzeszowice – listopad 2020

Pomiary prowadzone w ramach współpracy z Radiem Kraków.

Listopad 2020

1. Polski Alarm Smogowy rozpoczął kampanię “Zobacz czym oddychasz”.
2. Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB).
3. Krakowski Alarm Smogowy sprawdził, jak postępuje wymiana kopciuchów w gminach okalających Kraków.
4. Krakowski Alarm Smogowy wydał gazetę „Smog Express”.
5. Ruszyła akcja „Dobrze się składa, bo masz wpływ!”.
6. Rozpoczęła się realizacja projektów w ramach programu grantowego Nasze Powietrze. To IV edycja programu, której operatorem jest Krakowski Alarm Smogowy.




Newsletter PAS

Masz problem z odczytaniem tej wiadomości? Zobacz ją w przeglądarce.
Polski Alarm Smogowynewsletter
LISTOPAD 2020
Polski Alarm Smogowy rozpoczął kampanię “Zobacz czym oddychasz”.

W wybranych miejscowościach pojawią się sztuczne płuca, które będą pokazywać poziom zanieczyszczenia powietrza. Pierwsze instalacje stanęły w Otwocku, Krzeszowicach i Jeleniej Górze.

Więcej o akcji przeczytasz w serwisie SmogLab.pl: https://smoglab.pl/sztuczne-pluca-ruszaja-w-polske-pokaza-jak-bardzo-zanieczyszczonym-powietrzem-oddychamy/

Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB).

Będzie ona służyć będzie gromadzeniu jednolitych, ustandaryzowanych danych na temat budynków i lokali oraz eksploatowanych w nich źródeł ciepła. Oprócz tego powstanie także Fundusz Ekologicznego Poręczeń i Gwarancji, z którego udzielane będą gwarancje lub poręczenia spłaty kredytów i pożyczek na projekty ekologiczne. Polski Alarm Smogowy od dawna zabiegał o wdrożenie tych rozwiązań.

Więcej przeczytasz w serwisie SmogLab.pl: https://smoglab.pl/prezydent-podpisal-nowelizacje-wprowadzajaca-centralna-ewidencje-emisyjnosci-budynkow/

Krakowski Alarm Smogowy sprawdził, jak postępuje wymiana kopciuchów w gminach okalających Kraków.

Okazało się, że choć sytuacja jest lepsza niż w poprzednich latach, to nadal wymiany idą zbyt wolno, by gminy zdążyły przygotować się na wejście w życie uchwały antysmogowej.

Więcej przeczytasz w serwisie SmogLab.pl: https://smoglab.pl/zbyt-wolna-walka-ze-smogiem-w-obwarzanku-krakowskim/

Krakowski Alarm Smogowy wydał gazetę „Smog Express”.

Gazeta trafiła do mieszkańców czterech powiatów województwa Małopolskiego. Nakład gazety to 150 tys. egzemplarzy. Jest wzorowana na prasie takiej jak „Fakt” i „Super Express”, a jej rolą jest przekazanie informacji o szkodliwości smogu, nowych przepisach oraz możliwości otrzymania dotacji.

Więcej przeczytasz w serwisie SmogLab.pl. Można tam też pobrać gazetę w wersji PDF: https://smoglab.pl/smog-express-150-tys-egzemplarzy-tabloidu-o-smogu-trafi-do-malopolan/

Ruszyła akcja "Dobrze się składa, bo masz wpływ!".

Akcja towarzyszy odsłonie nowej, opracowanej z Miasto Jest Nasze i Polskim Alarmem Smogowym, funkcjonalności Kanarka – aplikacji monitorującej jakość powietrza w mieście.

O szczegółach przeczytasz tutaj: https://smoglab.pl/wspolna-akcja-kanarka-mjn-i-pas-dobrze-sie-sklada-bo-masz-wplyw/

Rozpoczęła się realizacja projektów w ramach programu grantowego Nasze Powietrze. To IV edycja programu, której operatorem jest Krakowski Alarm Smogowy.

W ramach Programu organizacje pozarządowe oraz grupy nieformalne mogą ubiegać się o dotację na projekty, których celem jest głównie podniesienie poziomu zaangażowania społeczności lokalnych w działania na rzecz poprawy jakości powietrza oraz poprawienie świadomości obywateli na temat zanieczyszczenia powietrza. Listę realizowanych projektów można znaleźć tutaj: https://krakowskialarmsmogowy.pl/naszepowietrze/

SmogLab założyliśmy go w 2016 roku, kiedy o smogu mówiło się tylko Krakowie. Naszą pierwszą misją było więc to, by edukować o tym gigantycznym problemie naszego środowiska. Dziś to jeden z najważniejszych polskich serwisów poświęconych tej tematyce. Serwis częściowo utrzymuje się z wpłat od czytelników.
Można go wesprzeć tutaj: https://smoglab.pl/wesprzyj-smoglab/

 

Polski Alarm Smogowy
polskialarmsmogowy@gmail.com
kom: 731 764 909

Newsletter został wysłany przez Krakowski Alarm Smogowy z siedzibą przy ul. Felicjanek 10/6, 30-104 Kraków KRS 0000491120. Otrzymałeś(aś) go, gdyż jesteś zapisany(a) na newsletter Polskiego Alarmu Smogowego, wysyłany do osób zainteresowanych walką o czyste powietrze w Polsce. Jeśli ta tematyka jest Ci bliska, nie musisz nic robić. Gwarantujemy, że Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione. Mamy nadzieję, że lubisz nasze newslettery. Jeśli natomiast nie chcesz otrzymywać takich informacji kliknij tutaj aby się wypisać.


Poważne błędy w projekcie Stref Czystego Transportu – nowe przepisy nie oczyszczą powietrza w miastach

Grupa organizacji pozarządowych zgłosiła krytyczne stanowisko w sprawie projektu Stref Czystego Transportu zaproponowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Projekt zawiera poważne błędy w praktyce uniemożliwiające skuteczne działanie Stref i ograniczenie w miastach zanieczyszczeń wytwarzanych przez pojazdy samochodowe.

Polski Alarm Smogowy, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Fundacja Frank Bold, Krakowski Alarm Smogowy, Warszawa Bez Smogu, Dolnośląski Alarm Smogowy i Warszawski Alarm Smogowy wystosowały wspólny apel do Ministra Klimatu i Środowiska. Apel dotyczy projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności odnoszący się do Stref Czystego Transportu (SCT).

Dotychczasowe zapisy ustawy o SCT były całkowicie nieskuteczne – organizacje zajmujące się walką z zanieczyszczeniem powietrza, a także władze samorządowe, czekały na ich zmianę. Niestety nowe propozycje Ministerstwa Klimatu i Środowiska zawierają szereg błędów, które w praktyce uniemożliwiają stworzenie odpowiednio działających SCT. Większość pojazdów, które w największym stopniu zanieczyszczają powietrze nadal będzie mogła poruszać się bez żadnych ograniczeń.

Najpoważniejsze błędy projektu Stref Czystego Transportu:

1. wymagania obowiązujące w Strefach Czystego Transportu nie będą dotyczyć samochodów należących do mieszkańców tej strefy.

Jak pokazują badania prowadzone w Krakowie 60% samochodów jeżdżących po mieście to pojazdy należące do mieszkańców. Jeśli ponad 60% aut nie będzie musiało spełniać standardów emisji spalin ustanowionych w SCT, to poprawa jakości powietrza będzie niemożliwa. W Europie istnieje ponad 230 Stref Czystego Transportu – w każdej z nich wymagania mogą dotyczyć także pojazdów mieszkańców stref;

2. ministerstwo uzależnia możliwość wjazdu do SCT od wieku pojazdu, a nie od ilości zanieczyszczeń jakie on emituje.

Oznacza to, że gdyby dziś ustanowiono SCT w Warszawie, na jej ulice nie mógłby wjechać pojazd benzynowy wyprodukowany w 2004 roku, za to emitujący wielokrotnie więcej pyłów czy tlenków azotu pojazd z silnikiem Diesla wyprodukowany w 2010 roku wjeżdżałby bez problemu.

Propozycja Ministerstwa Klimatu wprowadza bowiem takie same obostrzenia dla pojazdów z silnikiem benzynowym i silnikiem typu diesel, mimo że te pierwsze emitują znacznie mniej zanieczyszczeń. Jak pokazują doświadczenia miast takich, jak Paryż, Berlin lub Stuttgart, zapisy dotyczące SCT muszą uwzględniać różnicę między silnikami benzynowymi i silnikami dieslowskimi. Do wielkiego Paryża nadal wpuszcza się pojazdy benzynowe wyprodukowane po 1997 roku. Diesli starszych niż 11 lat w przyszłym roku na ulicach Paryża nie będzie. Również badania prowadzone w Krakowie pokazują, że to starsze diesle są największymi trucicielami. Rozwiązanie proponowane przez Ministerstwo nie pozwala więc, na eliminację najbardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów;

3. zgodnie z propozycją nie będzie możliwe ustanowienie SCT na dużym obszarze.

Należy zezwolić na uchwalenie SCT z mniej restrykcyjnymi wymogami dla pojazdów z silnikiem benzynowym, aby przyzwyczaić kierowców do zmian i nakłaniać ich do systematycznej wymiany samochodów na te emitujące mniej zanieczyszczeń. Jedynie strefy obejmujące większe obszary miast mogą przełożyć się na poprawę jakości powietrza. Co za tym idzie, wymagania w takich strefach muszą być realne i możliwe do spełnienia przez większość pojazdów, oprócz tych emitujących skrajnie duże ilości zanieczyszczeń. Takie regulacje pozwoliłyby na systematyczną poprawę jakości powietrza na terenie największych polskich aglomeracji.

4. Lista wyjątków oraz zasad, określających kto może wjechać do Strefy Czystego Transportu bez spełniania wymogów emisyjnych jest tak długa i skomplikowana, że przepisy te będą niemożliwe do wyegzekwowania.

Oprócz wspomnianych pojazdów należących do mieszkańców Strefy Czystego Transportu, wjazd do niej będą miały także samochody należące do mikroprzedsiębiorców (firmy zatrudniające do 10 pracowników) i do małych przedsiębiorców (firmy zatrudniające do 50 osób). Ten zapis wyłącza co najmniej 2 mln pojazdów. Rozwiązanie to oznacza również, że firmowa ciężarówka lub mikrobus mające np. 25 czy 30 lat i emitujące ogromne ilości zanieczyszczeń, będą mogły wjechać tam, gdzie nie będzie mógł pojawić się stosunkowo nowy i emitujący mniej spalin pojazd benzynowy osoby prywatnej.

Strefy Czystego Transportu to wspólny interes wszystkich: mieszkańców, a także odwiedzających miasta. Wprowadzenie SCT przełoży się na poprawę warunków życia wielu ludzi. Jesteśmy gotowi służyć wiedzą i ekspertyzą w procesie prac nad nowymi przepisami, które w realny sposób poprawią obecną ustawę i pozwolą na powstanie skutecznych SCT w Polsce.

 

W Krzeszowicach płuca czarme od smogu

Dobiegł końca pierwszy etap kampanii Zobacz czym oddychasz w Krzeszowicach. W ciągu dwunastu dni model płuc, który stał na Rynku pokrył się czarnym pyłem. Kilkumetrowe płuca okryte białą tkaniną filtracyjną „oddychały” zanieczyszczonym powietrzem, co miało na celu unaocznienie mieszkańcom co dzieje się z naszym organizmem, gdy jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwo oddychania trującym powietrzem.

Biorąc pod uwagę zeszłoroczną kampanię wiedzieliśmy, że prędzej czy później płuca się zmienią. Nie spodziewaliśmy się jednak, że do tego stopnia.  Czuję złość, gdy wyobrażam sobie w jakim stanie są płuca naszych dzieci i na jak duże niebezpieczeństwo jesteśmy narażeni oddychając tak bardzo zanieczyszczonym powietrzem – mówi Magdalena Kidoń – aktywistka Krzeszowickiego Alarmu Smogowego. Najwyższy czas, aby mieszkańcy też zdali sobie z tego sprawę i przestali ogrzewać swoje domy przestarzałymi kotłami na węgiel czy drewno – dodaje.

Krzeszowice to pierwsza gmina w Małopolsce, w której stanęły płuca w ramach kampanii Polskiego Alarmu Smogowego Zobacz czym oddychasz. Jest to też pierwszy etap akcji „Małopolska bez smogu” realizowanej przez Radio Kraków i Polski Alarm Smogowy we współpracy z Województwem Małopolskim.  Takie same instalacje stoją obecnie w trzech lokalizacjach (Krzeszowice w Małopolsce, Otwock na Mazowszu i Jelenia Góra w województwie dolnośląskim), a do końca sezonu grzewczego odwiedzą 18 miejscowości. Hasło kampanii „Zobacz czym oddychasz. Zmień to” ma na celu zwrócenie uwagi na dramatyczną jakość powietrza spowodowaną spalaniem węgla i drewna w gospodarstwach domowych. Pomimo obowiązujących uchwał antysmogowych tempo wymiany „kopciuchów” w Polsce jest zbyt wolne. To właśnie ogrzewanie domów za pomocą węgla i drewna jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w Polsce i odpowiada za około połowę emisji pyłu i aż 90% emisji rakotwórczego benzo[a]pirenu.

W ramach kampanii oprócz mobilnych płuc, w Krzeszowicach oraz Kętach od 13 listopada prowadzone są pomiary jakości powietrza. Na 12 dni dobowa norma dla stężenia pyłu PM10 (50 µg /m3) została przekroczona przez 5 dni w Kętach, a przez 6 dni w Krzeszowicach. W całym roku takich przekroczeń może być zaledwie 35. Dla porównania, w tym samym czasie średnie stężenie ze stacji w Krakowie przekroczyło normę dobową jedynie w ciągu jednego dnia. Warto zaznaczyć, że stężenia badanych zanieczyszczeń zarówno w Kętach i w Krzeszowicach były wyższe niż stężenia odnotowane w Krakowie. Średnia dla całych pomiarów w Kętach wyniosła: 52 µg /m3, w Krzeszowicach: 49 µg /m3, a w Krakowie 41 µg /m3.

W Krzeszowicach w 2019 roku zlikwidowano zaledwie 104 kotły. Nie wiemy ile źródeł jeszcze zostało do wymiany, ponieważ nie ma pełnej inwentaryzacji budynków. Trudno zagwarantować, że w gminie do końca 2022 roku wszystkie kopciuchy zostaną zlikwidowane. A przecież do tego zobowiązuje nas uchwała antysmogowa. Najwyższy czas, aby podejść do tego problemu poważne i skutecznie przekonywać mieszkańców do korzystania z pomocy finansowej w ramach programu Czyste Powietrze. To już ostatni dzwonek – przekonuje Łukasz Kidoń, aktywista Krzeszowickiego Alarmu Smogowego 

Aktualnie pomiary PAS są prowadzone w Kalwarii Zebrzydowskiej, Makowie Podhalańskim, Myślenicach, Sułkowicach, Skale, Wieliczce oraz w Niepołomicach. Dane są dostępne na stronie:

https://krakowskialarmsmogowy.pl/portfolio/badamy-powietrze/

W najbliższych tygodniach pomiary prowadzone w ramach akcji „Małopolska bez smogu” realizowanej przez Radio Kraków i Polski Alarm Smogowy we współpracy z Województwem Małopolskim oraz model płuc zostaną przewiezione do Kalwarii Zebrzydowskiej, a następnie do Niepołomic. Kampania realizowana jest w ramach projektu LIFE IP MALOPOLSKA.

 

Zobacz filmy z pierwszego etapu kampanii w Krzeszowicach:

https://www.youtube.com/watch?v=xHbpL-Cw1Jg

https://www.youtube.com/watch?v=U9ZypPk90i0

 

 

Harmonogram kampanii

1-14.11.2020    – Warszawa (woj. mazowieckie)

14-28.11.2020   – Otwock, Jelenia Góra (woj. mazowieckie, dolnośląskie)

14-25.11. 2020    – Krzeszowice (woj. małopolskie)

29.11-13.12.2020 – Brzezie, Wałbrzych (woj. małopolskie, dolnośląskie)

25.11-7.12.2020 – Kalwaria Zebrzydowska (woj. małopolskie)

8-19.12.2020     – Myślenice (woj. małopolskie)

14-28.12.2020   – Pszczyna, Racibórz (woj. śląskie)

30.12-13.01.2021 – Sosnowiec, Izabelin (woj. śląskie, mazowieckie)

14-28.01.2021   – Gierałtowice, Niepołomice (woj. śląskie, małopolskie)

29.01-12.02.2021 – Poraj, Bydgoszcz (woj. śląskie, kujawsko-pomorskie)

13-28.02.2021   – Rybnik, Brzeszcze (woj. śląskie)

Smog Express – 150 tys. egzemplarzy gazety trafi do powiatów koło Krakowa

Żeby zwiększyć wiedzę na temat uchwały antysmogowej i zachęcić mieszkańców do skorzystania z dotacji na wymianę kotłów KAS przygotował 150 tys. egzemplarzy tabloidu, który kolportowany jest na terenie czterech powiatów wokół Krakowa.

Aby ludzie zdecydowali się na wymianę starych kotłów muszą mieć świadomość, że już za dwa lata takie ogrzewanie będzie nielegalne i muszą mieć informację gdzie szukać pomocy. Trzeba też zwiększać świadomość problemu. Dlatego zdecydowaliśmy się gminom w tym pomóc i do mieszkańców czterech małopolskich powiatów (krakowskiego, wielickiego, proszowickiego oraz myślenickiego) trafia właśnie 150 tys. egzemplarzy smogowego tabloidu, który zawiera informacje o kluczowych sprawach i możliwości uzyskania dotacji. W tym o pieniądzach z Programu Czyste Powietrze – mówi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Tabloid jest zatytułowany „Smog Express” i został przygotowany przez zespół dziennikarzy serwisu SmogLab.pl. Formą nawiązuje do Faktu i Super Expressu, a zawarte w nim artykuły odpowiadają na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące smogu i sposobów walki z nim. Zawarto w nim także informacje o tym, w jaki sposób zdobyć dotację w Programie Czyste Powietrze oraz o zapisach uchwały antysmogowej dla województwa małopolskiego. W czasie jego przygotowywania przeprowadzono m.in. badania społeczne, które pomogły ustalić, które sprawy sprawiają mieszkańcom obwarzanka największe trudności, o czym chcieliby mieć więcej informacji i co muszą wiedzieć, by zdecydować się na wymianę kotła. – Kiedy pojawiła się okazja, by z pomocą tradycyjnej i wysokonakładowej gazety trafić do ludzi z informacjami, które ułatwią wymiany kotłów i przyspieszą poprawę sytuacji w obwarzanku, nie wahaliśmy się ani chwili. Jasno widać, że gminy aglomeracji potrzebują pomocy, a „tabloid” może przyciągnąć uwagę znacznie lepiej od urzędowego biuletynu. Taka forma nie zmienia jednak tego, że zawarte w gazecie treści są ważne  – mówi Tomasz Borejza, który koordynował jego przygotowanie i wydanie. – Przy okazji zbierania informacji do gazety, potwierdziło się, jak ważne jest budowanie świadomości. Są na przykład w krakowskim obwarzanku gminy, w których w ostatnim czasie znacząco wzrosła ilość śmieci produkowanych przez mieszkańców. Można przypuszczać, że mniej kilogramów odpadów trafia tam do pieców. To efekty edukacji i głośnego mówienia o problemie i jego źródłach  – dodaje.

Egzemplarz Smog Expessu można pobrać TUTAJ

Warszawa wprowadza pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu – aktywiści startują z kampanią

Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu...

Nowy rząd – stare normy węgla? Czy branża górnicza znów będzie górą? Apel ekspertów

Czy znowu interes branży górniczej przeważy nad zdrowiem i życiem milionów Polaków - pytają eksperci i NGO, komentując próbę wycofania się rządu z koniecznych...

Nowy lider Czystego Powietrza – Mazowsze wygrywa w 2023 roku

Polski Alarm Smogowy sprawdził gdzie w 2023 roku składano najwięcej wniosków do Programu Czyste Powietrze. Liderem wśród regionów okazało się Mazowsze - to tam...

Czyste powietrze ocaliło życie 25 tysiącom osób – najnowsze badania

Aż 25 tysięcy zgonów mniej zawdzięczamy czystszemu powietrzu – to główny wniosek z analizy Europejskiego Centrum Czystego Powietrza, które zbadało jak poprawa jakości powietrza...

Zaproszenie na trzeci webinar Akademii Czystego Powietrza 2024

Przygotowanie i realizacja inwestycji w teorii oraz wymiana źródła ciepła i termomodernizacja w praktyce – to tematy najbliższego spotkania w ramach cyklu #AkademiaCzystegoPowietrza2024. Webinar,...

Mieszkańcy Nowej Huty mówią ”nie” Strefie Przemysłowej – nowe badania opinii publicznej

Zdecydowana większość mieszkańców Nowej Huty sprzeciwia się zlokalizowaniu na terenie Kombinatu Strefy Przemysłowej, która pozwoliłaby działającym tam firmom omijać rygory dotyczące zanieczyszczeń. Mieszkańcy popierają...