Dobre praktyki
Przedstawiamy nowy raport „Dobre praktyki antysmogowe – podręcznik dla samorządów”, który można pobrać ze strony PAS (format PDF).
Prezentowane w raporcie dobre praktyki to kreatywne pomysły, ciekawe doświadczenia, rozwiązania i narzędzia, które w wielu miejscach w Polsce doprowadziły do pozytywnych zmian: przyspieszyły proces wymiany „kopciuchów”, poprawiły efektywność energetyczną budynków, a także ograniczyły emisję z transportu.
Przedstawione w raporcie praktyki zostały pogrupowane w siedem obszarów działalności kluczowych w walce ze smogiem:
- 1. Kontrole palenisk domowych
- 2. Programy dotacyjne
- 3. Wsparcie osób zagrożonych ubóstwem energetycznym
- 4. Efektywność energetyczna budynków i OZE
- 5. Edukacja
- 6. Informowania o jakości powietrza
- 7. Ograniczanie emisji z transportu
Raport (PDF) „Dobre praktyki antysmogowe – podręcznik dla samorządów” – DO POBRANIA TUTAJ
Poprawa jakości powietrza – realne działania, które może podjąć każda gmina już teraz
INFORMOWANIE O JAKOŚCI POWIETRZA
Tablice informacyjne w przestrzeni publicznej
Wyświetlanie informacji o jakości powietrza na ekranach w komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, metro) oraz tablicach tramwajowych na przystankach
Informacja w szkołach
Informacja w przychodniach zdrowia
Informacja na stronie internetowej gminy
Wysyłanie powiadomień SMS do mieszkańców gminy
Przestrzeganie zakazu uprawiania aktywności fizycznej przez dzieci na zewnątrz w przypadku wysokich stężeń zanieczyszczeń
Odwoływanie sportowych imprez masowych
Projekt Edukacyjna Sieć Antysmogowa
EDUKACJA
Wykorzystanie urzędowej korespondencji z mieszkańcami (np. informacji podatkowej)
Edukacja w przestrzeni publicznej
Edukacja podczas imprez gminnych
Edukacja dzieci w szkołach
Edukacja seniorów
Edukacja poprzez lokalnych liderów opinii
Do promocji pozytywnych postaw i piętnowania złych nawyków warto wykorzystać popularność lokalnych liderów opinii. Mogą to być zarówno lokalni celebryci, jak i księża, muzycy, aktorzy czy inne postacie dobrze znane i lubiane w społeczności, którzy są w stanie wpływać na mieszkańców i zmieniać ich nawyki na lepsze.
Wykorzystanie godzin dyrektorskich
W każdej szkole do dyspozycji dyrektora są godziny dodatkowe (tzw. godziny dyrektorskie), które mogą zostać przeznaczone na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. Warto wykorzystać ten dodatkowy czas na edukację antysmogową prowadzoną przez przeszkolonych nauczycieli lub osoby bezpośrednio związane z walką z zanieczyszczeniem powietrza (np. organizacje pozarządowe).
Współpraca z Kościołem
W edukacji antysmogowej nieoceniona jest aktywna rola Kościoła. Księża podczas coniedzielnych kazań mogą uświadamiać mieszkańców o szkodliwym wpływie zanieczyszczenia powietrza na zdrowie, podkreślając, że zatruwanie naszej atmosfery jest uznawane za grzech. Na ambonę mogą być również zapraszani eksperci, którzy opowiedzą więcej o problematyce złej jakości powietrza i wskażą dostępne rozwiązania. Msze niedzielne są dobrym sposobem na dotarcie do całych rodzin, a także osób starszych, dla których ksiądz często stanowi duży autorytet i może wpłynąć na ich postawy.
Szkolenia dla lekarzy, policji, straży miejskiej
Są pewne grupy społeczne, które mają dużą moc opiniotwórczą i należy to wykorzystać. Lekarze powinni posiadać wykwalifikowaną wiedzę z zakresu wpływu zanieczyszczenia powietrza na zdrowie, a policja i straż miejska dobrą znajomość procedur przeprowadzenia kontroli spalania odpadów i przestrzegania uchwał antysmogowych. W związku z tym bardzo istotne jest, aby prowadzić regularne szkolenia z tego zakresu i ciągle poszerzać wiedzę i umiejętności specjalistów.Publikacja na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie (przydatna dla lekarzy) dostępna jest TUTAJ, a broszura zdrowotna tutaj: TUTAJ. Raport na temat funkcjonowania systemu kontroli palenisk domowych wraz z kartą dobrych praktyk (przydatny dla funkcjonariuszy straży miejskiej/gminnej) TUTAJ.
Kontrola
Inwentaryzacja
Inwentaryzacja źródeł ciepła jest bardzo istotnym elementem walki z niską emisją, ponieważ dzięki niej wiemy z jaką skalą problemu mamy do czynienia, tzn. ile źródeł ciepła jest jeszcze do wymiany (jakie środki w budżecie gminy trzeba przeznaczyć na ten cel) oraz które domostwa należy kontrolować. Bardzo istotne jest, aby inwentaryzacja była na bieżąco aktualizowana oraz weryfikowana podczas każdej kontroli.
Powołanie wspólnej straży sąsiadujących gmin
Doświadczenia pokazują, że skuteczna kontrola palenisk ma miejsce tylko tam (z nielicznymi wyjątkami), gdzie funkcjonuje straż miejska / gminna. W przypadku gmin, których budżet nie jest w stanie pokryć pełnego etatu strażnika gminnego istnieje możliwość powołania wspólnej straży sąsiadujących w jednym województwie gmin (straż międzygminna), która pozwala na utrzymanie skutecznych kontroli przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.Ustawa o strażach miejskich dostępna tutaj: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971230779/U/D19970779Lj.pdf (Art. 3 zawiera informacje na temat wspólnej straży).Raport na temat funkcjonowania systemu kontroli palenisk domowych dostępny tutaj: https://krakowskialarmsmogowy.pl/text/download/id/964
Kontrole prowadzone przez Policję
Innym pomysłem jak prowadzić kontrole bez straży gminnej/miejskiej jest zamówienie dodatkowych patroli Policji, którym pensje może opłacać gmina. Praktykowane są również wspólne kontrole urzędników oraz policjantów.
Wspólne kontrole strażnika miejskiego i urzędnika/ekodoradcy
Doświadczenia gmin wskazują, żekontrole przebiegają sprawniej, gdy prowadzą je wspólnie strażnicy miejscy z urzędnikami (jeśli są takie możliwości etatowe). Ci pierwsi przeprowadzają kontrolę, a drudzy edukują o przepisach oraz możliwych do uzyskania dotacjach, ewentualnie pomagają wypełnić wniosek o dofinansowanie. Jest to szczególnie potrzebne w przypadku posesji, które były zgłaszane już wielokrotnie.PRZYKŁAD: Skawina: Akcja „Mój sąsiad już nie truje” (szczegóły na: http://www.gminaskawina.pl/index.php?option=16&action=news_show&news_id=17254),Legionowo: do posesji wielokrotnie zgłaszanej udaje się strażnik miejski i urzędnik.
Kontrole kompleksowe
Kontrola powinna być kompleksowa i obejmować:
- kontrolę paleniska pod kątem spalania niedozwolonych paliw i odpadów, a w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości nałożenie mandatu karnego lub skierowanie wniosku do sądu / pobranie próbki z paleniska;
- rozmowę uświadamiającą o wpływie zanieczyszczenia powietrza na zdrowie oraz podkreślającą, żeto, jakim powietrzem oddychamy zależy głównie od nas samych i naszych wyborów;
- ostrzeżenie o częstszych kontrolach w tym miejscu w przypadku wykrytych nieprawidłowości (prowadzenie tzw. czarnej listy budynków, które wymagają ponownej kontroli ze względu na stwierdzone wykroczenie);
- pomoc i doradztwo w zakresie wyboru ekologicznego źródła ciepła oraz otrzymania dotacji;
- inwentaryzację źródeł ciepła – dodanie budynku do ewidencji kotłów do wymiany i oznaczenie kotła specjalną naklejką zawiadamiającą o terminie jego wymiany.
PRZYKŁAD: Akcja „Mój sąsiad już nie truje” ze Skawiny (szczegóły na: http://www.gminaskawina.pl/index.php?option=16&action=news_show&news_id=17254).
Naklejki na kotły
Dobrym sposobem na edukowanie mieszkańców o zapisach uchwały antysmogowej jest akcja przyklejania podczas kontroli na przestarzałe urządzenia grzewcze naklejek z dokładną datą, do której należy je wymienić. Akcja ta pomaga uświadomić kontrolowanemu, że to właśnie jego bezpośrednio dotyczą regulacje uchwały i w konkretny, zindywidualizowany sposób wskazuje obowiązujące go wytyczne dotyczące terminu wymiany urządzenia.PRZYKŁAD: Straż Miejska w Katowicach od 2017 roku podczas każdej kontroli przykleja naklejki „z datą przydatności” danego pieca. Naklejki, prócz terminu wymiany zgodnie z uchwałą antysmogową informują również, gdzie szukać informacji na temat możliwości otrzymania dofinansowania. Podobne działania prowadzone są również w Małopolsce przez ekodoradców.
Wykorzystanie dronów
Obecnie testowane są różne nowoczesne technologie, które mają pomóc kontrolującym w szybszym i dokładniejszym wykrywaniu spalania odpadów, np. drony badające skład dymu wydobywającego się z kominów. Wyposażone są w czujniki, które są w stanie rozpoznać czy dany dym pochodzi ze spalania odpadów.
Zawężenie obszaru kontroli – sprawdzenie kto nie ma deklaracji odbieranych odpadów
Gmina może sprawdzić, które gospodarstwa nie złożyły deklaracji odpadowych. W takich domostwach istnieje duże prawdopodobieństwo, żesą one gromadzone w miejscach do tego nieprzeznaczonych (np. wyrzucane do lasu) lub po prostu spalane. W takich miejscach kontrola powinna być obowiązkowa.
W sezonie grzewczym wyodrębnienie strażników zajmujących się wyłącznie kontrolą palenisk
W okresie zimowym, gdy występuje najbardziej poważny problem związany ze spalaniem odpadów i złej jakości paliw, pomocne jest wyodrębnienie grupy funkcjonariuszy zajmujących się wyłącznie kwestią kontroli palenisk. Takie działania mają na celu maksymalne skrócenie czasu reakcji na zgłoszenie, i co za tym idzie zwiększenie szans na potwierdzenie popełnienia wykroczenia. Im szybszy przyjazd służb na miejsce spalania odpadów, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się to udowodnić. Oprócz tego, upoważnienia do spalania odpadów powinni posiadać wszyscy strażnicy (lub większa liczba urzędników w gminach bez straży miejskiej.
Prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz publikacja wyników kontroli po numerze zgłoszenia
Każdy mieszkaniec zgłaszający podejrzenie spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej powinien mieć dostęp do wyników przeprowadzonej kontroli. Dlatego ważne jest, aby prowadzony był rejestr zgłoszeń wraz z numerem zgłoszenia, by jasne było, czy dana kontrola została przeprowadzona, po jakim czasie od zgłoszenia miała miejsce i jaki był jej efekt (czy wykazała nieprawidłowości). Jest to motywujące również dla strażników, którzy wiedzą, że efekty ich pracy są widoczne i na bieżąco sprawdzane.
Kontrola nowych budynków
W przypadku kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej bardzo ważne jest, aby kontrolować również nowo wybudowane budynki, a dokładniej zgodność zainstalowanego źródła ciepła z wymogami uchwały (5 klasa lub ekoprojekt w zależności od województwa). Takie kontrole na miejscu mogą przeprowadzać urzędnicy gminy i w przypadku nieprawidłowości kierować informacje do powiatowych inspekcji nadzoru budowlanego. W przypadku domów jednorodzinnych inspekcje ograniczają się do kontroli dokumentacji, nie są prowadzone wizyty kontrolne, stąd konieczność wyrywkowych kontroli przez gminy.
Finansowanie
Ustalenie konkretnego celu redukcji emisji
Wiele gmin nie podchodzi do wymiany kotłów zadaniowo, nie ma ambicji liczby urządzeń grzewczych, które ma zamiar wymienić i efektu ekologicznego, jaki dzięki temu uzyska. Często wynika to z braku inwentaryzacji, a co za tym idzie niewiedzy jak dużo kotłów należy wymienić w danej gminie. Istotne jest, aby gmina ustaliła konkretny cel liczbowy na dany rok, zgodnie z terminami wymiany urządzeń grzewczych według zapisów uchwały antysmogowej.
Lokalne programy dopłat
Gmina może uruchomić własny program dopłat do wymiany kotłów, finansowany z budżetu gminy. Coraz więcej gmin decyduje się na takie działanie. Ważne jest żeby program ten był skoordynowany z krajowym Programem Czyste Powietrze – stanowił niejako do niego dodatek. A więc w pierwszej kolejności mieszkaniec powinien uzyskać dopłatę z Programu Czyste Powietrze, skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, a z programu lokalnego otrzymać bonus w postaci dodatkowej dotacji. Taki bonus może mieć formę zapłaty za trwałe zniszczenie starego kotła (patrz niżej).
Zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie
Bardzo ważnym krokiem w zakresie finansowania jest zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie gminy, przeznaczonych wyłącznie na walkę z zanieczyszczeniem powietrza (głównie jest to wsparcie mieszkańców przy wymianie przestarzałych pieców i kotłów). Środki te powinny mieć uzasadnienie zgodne z inwentaryzacją źródeł ciepła i terminami wymian według zapisów uchwały antysmogowej, tak aby zdążyć przed wyznaczonymi datami (z celem liczbowym wymiany kotłów, który gmina wyznaczyła na dany rok).PRZYKŁAD: W 2018 roku Gmina Miejska Rybnik na dofinansowanie inwestycji ekologicznych związanych z ochroną powietrza przeznaczyła z budżetu miasta 5 mln zł.
Odpowiednie informowanie o dotacjach
Bardzo często mieszkańcy nie zdają sobie sprawy zarówno z wymagań uchwały antysmogowej, które nakładają na nich obowiązek likwidacji przestarzałych kotłów, jak i możliwości pozyskania dotacji, które mogą zdobyć na ich wymianę. Właśnie dlatego bardzo istotne są działania informacyjne gminy w tym zakresie. Jednostki samorządowe powinny wykorzystać jak najwięcej kanałów informacyjnych tak, aby dotrzeć do wszystkich mieszkańców. Akcje informacyjne powinny być prowadzone regularnie.
Pomoc ekodoradców
Podczas działań związanych z wymianą kotłów nieoceniona jest pomoc gminnych ekodoradców, którzy służą mieszkańcom swoją wiedzą i doświadczeniem i mogą pomóc im w dobraniu odpowiedniego źródła ciepła oraz zdobyciu dofinansowania na jego zakup. Szczególnie istotne jest to w przypadku osób starszych, które często nie są w stanie wypełnić samodzielnie wniosku o dotację. Ważne jest, żeby w każdej gminie znajdował się przynajmniej jeden urzędnik pełniący taką funkcję.
Korzyści dla mieszkańców mieszkań komunalnych, którzy zdecydowali się na wymianę pieca
W przypadku mieszkań komunalnych dobrą praktyką jest przekazanie pewnych korzyści mieszkańcom, którzy zdecydowali się na wymianę pieca. Przykładowo, jeśli mieszkaniec zmieni piec – gmina zwalnia go z czynszu na wydaną kwotę lub jej część.
Akcja „Skup kopciucha”
Bardzo istotne jest, aby stare kopcące piece, które zostały wymienione na nowe ekologiczne źródła ciepła nie trafiały do ponownego obiegu, a zostały trwale i nieodwracalnie zlikwidowane. Dobrym pomysłem na dodatkowe wsparcie finansowe i jednoczesne pewne zniszczenie kopciucha jest jego odbiór przez gminę, trwałe zniszczenie go i zapłacenie za to mieszkańcowi, który się tego kotła pozbywa. W ten sposób może być zorganizowany gminny system dopłat do wymiany starych kotłów na paliwo stałe.
Odpowiedni kierunek dopłat
Gminy powinny pamiętać o bardzo ważnej kwestii, jaką jest odpowiednie dysponowanie środkami publicznymi. Istotne jest, aby dopłaty szły do osób najbiedniejszych, słabo gospodarujących, które nie będą w stanie same poradzić sobie z wymianą kotłów. Osoby zamożniejsze, które mają możliwości, aby wymienić kotły bez dotacji powinny to zrobić, ponieważ obliguje je do tego uchwała antysmogowa oraz mają dostęp do ogólnopolskich narzędzi wsparcia, na przykład ulgi termomodernizacyjnej czy Programu Czyste Powietrze.