Z uwagi na wysoki poziom zanieczyszczeń powietrza, którego głównym źródłem w Warszawie jest ruch samochodowy, dwie stołeczne organizacje antysmogowe apelują o wytyczenie buspasa na ulicy Puławskiej i stworzenie planu rozwoju sieci buspasów. Aktywiści utworzyli petycję skierowaną do władz stolicy.
Samochody nas trują
Komunikacja samochodowa na terenie Warszawy odpowiada za większość emisji pyłu zwieszonego i dwutlenku azotu. Z tej przyczyny, smog w Warszawie to problem całoroczny, który nie kończy się wraz z końcem okresu grzewczego. W odpowiedzi na tę sytuację aktywiści z Warszawskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu przygotowali petycję do władz m.st. Warszawy o jak najszybsze wyznaczenia buspasa na ulicy Puławskiej.
Jeśli chodzi o źródła zanieczyszczeń powietrza wytworzone na terenie Warszawy, przez większość roku zmagamy się przede wszystkim z problemem samochodów. Codziennie przez granice Warszawy przejeżdża milion samochodów. To liczba dotąd niespotykana. Nie możemy dalej dusić się spalinami, chcemy żyć w mieście z czystym powietrzem. – mówi Piotr Siergiej z inicjatywy Warszawa Bez Smogu.
Szybciej autobusem
W szerszej perspektywie aktywiści apelują również o utworzenie sieci buspasów w Warszawie.- Uważamy, że miasto powinno dokonać rewizji dotychczasowej polityki odnośnie komunikacji kołowej i realnie uprzywilejować transport publiczny, tak, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Jedną z form takiej zachęty jest stworzenie sieci buspasów, dzięki którym autobusy nie będą blokowane przez indywidualne auta. Oczekujemy, iż miasto zacznie od ulicy Puławskiej, która regularnie stoi w korku – dodaje Konrad Marczyński ze stowarzyszenia Warszawski Alarm Smogowy.
Aktywiści uważają, że buspas na ulicy Puławskiej można wyznaczyć już teraz, bez dodatkowych prac budowlanych, przeznaczając na ten cel jeden z trzech pasów ruchu. W ten sposób skróciłby się czas dojazdu komunikacją publiczną i powstałaby zachęta do jazdy autobusami osób, które obecnie poruszają się własnym autem.
Warszawski Alarm Smogowy i Warszawa Bez Smogu zachęcają do składania podpisów pod petycją do władz Warszawy.
Treść petycji wraz z uzasadnieniem i propozycjami innych lokalizacji buspasów można znaleźć pod adresem: zmienmy.to/petycja/petycja-w-sprawie-wytyczenia-buspasa-na-ulicy-pulawskiej/.
TREŚĆ PETYCJI
My, niżej podpisani, apelujemy o jak najszybsze wyznaczenia buspasa na ulicy Puławskiej. W szerszej perspektywie, apelujemy również o rozwój sieci buspasów w Warszawie.
Komunikacja samochodowa na terenie Warszawy odpowiada za większość emisji pyłu zawieszonego i dwutlenku azotu.
Jednym z lepszych sposobów na ograniczenie emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego jest uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, tak by autobusy nie stały w korkach tworzonych przez samochody osobowe.
Buspas na ulicy Puławskiej można wyznaczyć już teraz, bez dodatkowych prac budowlanych, przeznaczając na ten cel jeden z trzech pasów ruchu. W ten sposób:
- Zwiększona zostanie częstotliwość poruszania się autobusów
- Skróci się czas dojazdu komunikacją publiczną
- Powstanie zachęta do jazdy autobusami osób, które obecnie poruszają się własnym autem.
Działanie to wpłynie na poprawę jakości powietrza, którym oddychają mieszkańcy Warszawy. Dodatkowo, poprawi ono płynność ruchu samochodowego i zmniejszy korki.
Wnioskujemy o:
- Wyznaczenie do końca roku 2017 roku buspasa na ulicy Puławskiej,
od granic Warszawy do co najmniej Dworca Południowego, a optymalnie do ulicy Rakowieckiej. - Stworzenie w roku 2017 planu rozwoju sieci buspasów w Warszawie
i określenie szczegółowego harmonogramu, w którym będą określone terminy wyznaczenia kolejnych buspasów.
Petycję kierujemy do wiadomości:
1. Pani Prezydent Renata Kaznowska
2. Pan Prezydent Michał Olszewski
3. Dyrektor BMiT Mieczysław Reksnis
4. Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski
5. Dyrektor ZTM Wiesław Witek
Uzasadnienie Petycji – Dodatkowe informacje [klik]:
1) Dlaczego potrzebny jest buspas na ul. Puławskiej?
2) Gdzie jeszcze miasto Warszawa powinno wytyczyć buspasy?
3) A dlaczego w ogóle wytyczać buspasy?
4) Czy buspasy naprawdę są dobrym rozwiązaniem? Przecież zabieramy jeden pas dla samochodów – czy nie zwiększymy przez to korków?
5) Czy silniki spalinowe mają faktycznie tak duży wpływ na jakość powietrza? Przecież smog występuję w zimie, a samochody jeżdżą (lub stoją w korkach) przez cały rok?
6) Czy zanieczyszczenia powietrza pochodzące z silników spalinowych są rzeczywiście groźne dla naszego zdrowia?