Gwiazdy polskiej muzyki, sceny i sportu, ale także mieszkańcy i miłośnicy Zakopanego wzięli udział w akcji #ZakopaneBezSmogu organizowanej w ramach kampanii Podhalańskiego Alarmu Smogowego. W spocie podsumowującym kampanię zobaczymy m. in. aktorkę Magdalenę Schejbal oraz zwycięzcę rajdu Dakar, Rafała Sonika.
– Lubię żyć zdrowym nałogiem, dlatego chcę Zakopanego z czystym powietrzem, a nie ze smogiem – mówi przewrotnie w spocie Podhalańskiego Alarmu Smogowego aktorka Magdalena Schejbal. Oprócz niej w akcji #ZakopaneBezSmogu wzięli udział m. in. aktor Krzysztof Materna, sportowcy Rafał Sonik i Andrzej Bargiel, dziennikarze Beata Sadowska, Adam Wajrak i Bartek Jędrzejak oraz wokaliści Staszek Karpiel-Bułecka oraz Ania Rusowicz. Akcja polegała na nagraniu filmików zachęcających stolicę polskich Tatr do przygotowania uchwały antysmogowej. Swoje nagrania przesłali również liczni mieszkańcy i miłośnicy Zakopanego. W sumie zebrano ponad 100 nagrań. Efekt kampanii w postaci spotu aktywiści zaprezentowali w trakcie spotkania „Czyste powietrze w Zakopanem w 2020 roku”, które odbyło się w zakopiańskim Dworcu Tatrzańskim w piątek 22 kwietnia 2016 roku.
ZOBACZ FILM TUTAJ
W trakcie spotkania poruszono temat wpływu zanieczyszczenia powietrza na zdrowie oraz zagrożenia, jakie smog niesie dla zakopiańskiej turystyki. Tymoteusz Mróz z Lokalnej Organizacji Turystycznej Made in Zakopane wskazywał, że do Zakopanego przylgnęła już łatka miejsca, które ma problem z jakością powietrza. – Najlepsze co możemy teraz zrobić, to powiedzieć „wiemy, że mamy problem i zamierzamy z nim energicznie walczyć” – podkreślał. Działania urzędu miasta przedstawił z-ca burmistrza Wiktor Łukaszczyk.
Burmistrz mówił m. in. o planach rozwoju geotermii i sieci gazowniczej oraz udziale miasta w programie Dratewka, w ramach którego w Zakopanem mają powstać niskoemisyjne kotły na biomasę. Marek Józefiak z Polskiej Zielonej Sieci przedstawił wizję walki ze smogiem koalicji „Zakopane bez smogu”, skupiającej organizacje pozarządowe oraz organizacje eksperckie. Zakłada ona wyznaczenie konkretnej strategii dotyczącej polityki ekologicznej Zakopanego, która będzie obowiązywać w mieście za kilka lat. – Plan powinien się składać z czterech elementów. Powinien być „kij” w postaci uchwały antysmogowej określającej standardy emisji dla instalacji grzewczych, jakie będą dopuszczalne w mieście np. w 2020 roku. Oprócz tego powinniśmy dać mieszkańcom też trzy „marchewki” w postaci dopłat do wymiany pieców, dofinansowania do termomodernizacji oraz dopłaty do rachunków za ogrzewanie dla osób gorzej usytuowanych. Tylko takie kompleksowe działanie zapewni odpowiedni, długotrwały efekt – przekonywał przedstawiciel Polskiej Zielonej Sieci. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Tygodnik Podhalański.